You are here:

Leren lesgeven op afstand

Terwijl de samenleving door corona soms stil lijkt te staan, staan de Curio docenten, studenten en leerlingen dat zeker niet. Razendsnel zijn ze overgeschakeld op digitaal onderwijs. Daar zijn we ontzettend trots op. Hoe pakken onze docenten dit aan? Welke uitdagingen levert het op? Met welke technieken werken ze? Onze leraren vertellen hierover.

Sukran Arslan (46), docent Nederlands bij basiseducatie/Nt2:

“Van de een op de andere dag zaten we allemaal thuis en gingen we over op afstandsleren. Dat was echt heel erg pittig. Sommige cursisten beschikten niet eens over een laptop. Gelukkig konden we die vanuit school in bruikleen geven. In één week tijd ontwikkelden we een nieuw lesprogramma. Met gevarieerde lesstof en online methodieken. Ik ben trots op ons pioniersproject dat ondanks de coronacrisis gewoon doorging. Een klas van 13 personen krijgt 15 uur Nederlandse les. Gecombineerd met een tweedaagse stage bij een Nederlands bedrijf. Wethouder van inburgering en onderwijs Miriam Haagh-Reijne kwam een digitaal kijkje nemen in onze manier van online lesgeven. Ze heeft nu een goed beeld van het online basiseducatie onderwijs.”

Lees hier het volledige interview met Sukran Arslan.

Sjoukje Rietbroek (39), docent Nt2 bij isk:

"We dompelen onze leerlingen normaal heel de dag onder in de Nederlandse taal. Nu maken ze alleen hun opdrachten. Ze oefenen haast niet. En hoeven niet heel de dag Nederlands te praten. Daardoor zakt een groot deel van de taalkennis weg. Ik zag er behoorlijk tegenop om de leerlingen met Teams te leren omgaan. Hoe leg je dat uit aan iemand die Nederlands niet goed begrijpt? Bovendien zijn veel leerlingen niet gewend om internet te gebruiken. We hebben geleerd dat we veel meer tijd moeten besteden aan het digitaliseren van onze leerlingen. Dat was nooit een prioriteit. Ik ben blij dat alle leerlingen in beeld zijn gebleven. Maar meer dan ooit staan ze met 1-0 achter. Sinds 8 juni mogen ze gelukkig weer vier dagen per week naar de locaties komen. Vanaf nu is het praten, praten, praten..."

Lees hier het volledige interview met Sjoukje Rietbroek. 

Marieke Stout (38), docent biologie bij Curio prinsentuin Andel:

"Toen we hoorden dat we overgingen op afstandsonderwijs, ben ik me gaan verdiepen in YouTube video’s. Vanuit een klaslokaal nam ik de meeste lessen op. Daar had ik een computer, laptop, digibord en mijn lesmateriaal voorhanden. YouTube bood meer ruimte voor mijn creativiteit dan Teams. Bovendien konden leerlingen de lessen op een ander tijdstip nog terugkijken. Stiekem ben ik trots op mijn eigen chaotische manier van lesgeven op YouTube. Het is een leuke serie geworden en mijn video’s worden goed bekeken. Zelfs oud-leerlingen keken mee! Ook extern waren er mensen geïnteresseerd in mijn filmpjes. Bijvoorbeeld in de video over chronische pijn. De filmpjes blijven beschikbaar op mijn YouTube kanaal."

Lees hier het volledige interview met Marieke Stout. 

Kiki de Bruijn (28), docent geschiedenis, mens en maatschappij bij Curio scala:

“In het begin zat mijn hoofd vol. Ik vond het lastig dingen los te laten en moest echt een nieuwe balans vinden. Ineens gaf ik geen les meer in een lokaal waar ik alle leerlingen kon zien en spreken. Van 29 lesuur klassikaal ging ik naar negen online lessen via Teams. Door de coronacrisis zie ik nóg meer in wat een fijn vak ik geef. Mens en maatschappij laat leerlingen kennismaken met alles wat er in wereld is gebeurd en kan gebeuren. Zeker nu is het vak erg belangrijk. Ik verbind het heden met het verleden en bekijk hoe de wereld kan veranderen. Mijn 45 examenkandidaten geschiedenis hebben geen centraal examen gemaakt. Heel gek om het jaar zo af te sluiten. Je werkt toch al die tijd naartoe.”

Lees hier het volledige interview met Kiki de Bruijn.

Jesse Rutters (29), docent economie op Curio de rotonde: 

"Voor de coronacrisis deed ik al veel met digitale tools in mijn les. Een deel van deze tools zette ik ook in bij het afstandsleren. Om toch interactie met leerlingen te hebben en ze te activeren. Maar de verschillen met klassikaal lesgeven zijn gigantisch. Online kennis overdragen gaat op zich aardig. Controleren of de leerlingen je uitleg ook echt snappen is een tweede. Je merkt pas of ze het hebben begrepen bij het inleveren van de opdrachten. Deze periode sterkte mij in het idee dat digitale onderwijstools van meerwaarde kunnen zijn in de klas. Mits goed gebruikt. Tijdens het online lesgeven testte ik de optie om leerlingen op hun eigen tempo door een les te laten werken. Dat beviel super goed. Sommige leerlingen gingen sneller door de lesstof heen, anderen voelden juist niet de druk van hun klasgenoten. Dit is een van de ervaringen die ik meeneem."

Lees hier het volledige interview met Jesse Rutters. 

Froukje van Gils-van den Wittenboer (35), docent marketing, communicatie en evenementen:

“Ik ben trots op hoe snel ons team in de lucht was met afstandsleren. Het communiceren en lesgeven via Microsoft Teams werkt fijn. We doen ’s morgens een dagstart met de collega’s. Het geeft energie om te merken wat een passie iedereen heeft om de studenten zo goed mogelijk te begeleiden. We komen tot creatieve oplossingen om alles voor elkaar te krijgen. Zo hebben we laatst met vier docenten (twee van mce en twee van BUas) een gezamenlijke onlineles gegeven aan zestig studenten om ze te informeren over de keuzedelen. Dat was spannend, maar het ging goed.”

Lees hier het volledige interview met Froukje van Gils-van den Wittenboer.

Bart Roos (26), docent en onderwijscoördinator opleiding software developer, Curio techniek:

“De uitdaging in het lesgeven op afstand zit in het creëren van een activerende les die zorgt voor interactie. Dat doe ik bijvoorbeeld met Kahoots (www.kahoot.com) en ik neem nu zelf kennisclips op. Een kennisclip is minder statisch dan een PowerPoint, je kunt er veel meer mee. Het kost veel tijd om de clips op te nemen en te editen, maar ik zie het als een investering, omdat ze nog jaren mee kunnen. De studenten gaan goed met de situatie om. Ze werken nog steeds hard. Maar ideaal is deze situatie voor niemand.” 

Lees hier het volledige interview met Bart Roos.

Paula van Meel (61), docent verpleegkunde (bbl), Curio zorg en welzijn locatie Biesdonkweg:

“Mijn studenten hebben het nu niet makkelijk. Ze zijn druk aan het werk in de zorg, moeten invallen voor zieke collega’s en sommigen werken in corona-teams. Ze zijn daarom moeilijk als groep bereikbaar. Ik geef les in modules en spreek hoorcolleges in per onderwerp of ziektebeeld. De studenten leren veel zelfstandig. Ze maken opdrachten, bekijken filmpjes en leren theorie. Ze hebben in kleine groepen wel online contact. Dan delen ze hun praktijkervaringen en ze kunnen elkaar vragen stellen. Ik heb veel bewondering voor hoe ze hun werk en studie nu combineren.”

Bas Barten (42), docent bij Curio horeca, food en hospitality:

“De actieve werkvormen die ik in het lokaal gebruikte, zijn bij het digitaal lesgeven niet mogelijk. Om de leerlingen toch te betrekken bij de les, zorg ik dat er ook nu verschillende werkvormen zijn. Voor elke les ontwikkel ik een reader, daarnaast behandel ik de theorie met een PowerPoint en ik zorg dat er een film beschikbaar is die aansluit op de theorie. Op die manier is er voor alle studenten een werkvorm die bij ze past. We beginnen gezamenlijk en daarna is er 15 minuten tijd voor zelfstudie. Dan kunnen studenten de reader lezen en de film bekijken. Die tijd gebruik ik ook om één-op-één-gesprekken met studenten te voeren.”

Lees hier het volledige interview met Bas Barten.

Karin Kort (52), docent Nederlands, teamvoorzitter JUFI, mentor en Bert-Jan Schotel (62), docent digitale vaardigheden, burgerschap, bestuursrecht, beroep, keuzedelen, beiden bij Curio opleidingen juridisch en financiële dienstverlening:

“Onze belangrijkste uitdaging was het project digitale examinering voor de derdejaars studenten. Het was een hell of a job. In samenwerking met IT het examenbureau en Stichting Praktijk Leren kreeg ons bevlogen team het voor elkaar. De toetsen werden gedigitaliseerd en de studenten kregen per groepje van vier een surveillant die ze met de webcam via Teams in de gaten hield. Zitten er geen spiekbriefjes in hun wetboek, hangen er geen spiekposters aan de muur, is er niemand in de buurt die antwoorden door fluistert? De surveillant controleert dit, maakt een video en controleert de ID-bewijzen. De eerste examens zijn 7 april afgenomen en ook de mondelingen vinden online plaats. We zijn super trots!”

Lees hier het volledige interview met Karin Kort en Bert-Jan Schotel.

Frank Kerstens (61), coördinator internationalisering en Roland Frijters (46), docent Nt2 over flipped learning: 

"Voor de coronatijd maakten we al een start met flipped learning. Hierbij draai je de les eigenlijk om. Je legt de theorie voorafgaand aan de les uit. Daardoor kun je in de klas veel sneller tot verdieping komen. We waren dus al bewuster bezig met digitale vaardigheden bij onze groepen. Door de coronacrisis is het belang daarvan enorm doorgedrongen bij de cursisten. Je móét mee en kunt niet blijven zeggen ‘dat begrijp ik niet’ of ‘dat kan ik niet’. Deze periode heeft dat bewustzijn heel erg vergroot. Dit is iets wat we vast moeten houden. En ervoor zorgen dat digitale vaardigheden in ieder onderdeel van Curio aan bod komen Onze cursisten zijn erg enthousiast over flipped learning. Het zorgt voor meer interactie, gesprekken, contact en advies in de lessen. En uiteindelijk is dát waarvoor ze naar school komen."

Lees hier het volledige interview met Frank Kerstens en Roland Frijters.

Thuiswerken