You are here:

Leren lesgeven op afstand: Karin Kort en Bert-Jan Schotel

Curio maakt zich klaar voor de toekomst. Niet alleen met een nieuwe naam en organisatie. Onze medewerkers zorgen er met talloze projecten voor dat we dé beroepsopleider van de regio blijven. Flexibel werken is daar een voorbeeld van. Deze manier van werken is door de coronacrisis in een stroomversnelling beland. In deze serie vertellen bevlogen docenten hoe zij het onderwijs razendsnel toekomstbestendig maakten. In deze editie: Karin Kort en Bert-Jan Schotel. In een mum van tijd realiseerden zij examineren op afstand.

Bertjan 2
Bert-Jan op zijn thuiswerkplek

Naam: Karin Kort
Leeftijd: 52
Functie: docent Nederlands /teamvoorzitter jufi/ integratie opleiding Wilhelminasingel en Knipplein/ mentor
Domein: economie en administratie

Naam: Bert-Jan Schotel
Leeftijd: 62
Functie: docent digitale vaardigheden/ burgerschap/ bestuursrecht/ beroep/ keuzedelen
Domein: economie en administratie

Karin en Bert-Jan werken al 15 jaar samen. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en willen graag vooruit. Als team houden ze zich bezig met de integratie van de opleidingen juridisch en financiële dienstverlening op locatie Knipplein en Wilhelminasingel.

Hoe is je manier van werken veranderd sinds de coronacrisis?

Karin: “Alles gaat digitaal, je zit heel de dag achter een scherm. Op mijn werkplek staan meerdere laptops. Het valt me op dat het team daardoor ook beter bereikbaar is. Iedereen reageert snel op vragen van elkaar. We hebben een groepsapp waarin we elkaar op de hoogte houden. Dat is ook een valkuil. Voor je het weet, zit je ’s avonds nog te appen. Werk en privé gaan daardoor meer door elkaar lopen.”

Zijn er door de huidige situatie extra uitdagingen in het werk?

Karin: “Onze focus lag op het project digitale examinering voor onze derdejaars studenten. We zijn supertrots dat op 7 april de eerste digitale examens zijn afgenomen. Het was een enorme klus. Dankzij ons bevlogen en enthousiaste team konden we snel schakelen en zo examineren op afstand realiseren. En zowel inhoudelijk als op proces vorm geven.”

Bert-Jan: “We hebben dit echt samen gedaan. Met hulp van Sophie van de Pas van ict en Anouk Herijgers van het examenbureau. En ook dankzij de flexibele houding van Ilse Teuling van Stichting Praktijkleren en de examencommissie.”

Hoe gaat examineren op afstand in zijn werk?

Bert-Jan: “We digitaliseren de toetsen en plaatsen ze in de itslearning omgeving. Per groepje van vier studenten is er één surveillant die ze via de webcam en Teams in de gaten houdt. Zitten er geen spiekbriefjes in hun wetboek? Hangen er geen posters aan de muur? Zegt niemand het voor? De surveillant maakt een video gedurende het examen en controleert identiteitsbewijzen. Ook maakt hij of zij een digitale wikkel. Deze documenten gaan naar de rolhouder examinering en worden opgenomen in het examendossier. Ook de mondelingen vinden online plaats met twee docenten en één student. Dat gaat heel goed. We kunnen achteraf het gesprek terug kijken, als dat nodig is.”

Hoe gaan de studenten met de situatie om?

Karin: “De aanwezigheid online is hoger dan in het klaslokaal. Je moet wel aandacht houden voor studenten die buiten te boot dreigen te vallen. Ze balen dat ze thuis zijn en missen school. Alle communicatie gaat digitaal. Dat is wel even anders dan in de klas. We houden ze bij de les door uitdagende werkvormen aan te bieden waarbij ze interactief worden betrokken. Kahoot bijvoorbeeld. Na het laatste examen komt er een evaluatie om te kijken hoe de studenten het online examineren hebben ervaren.”

Hoe ervaar je het thuiswerken?

Karin: “Mijn man en ik werken allebei in het onderwijs. Onze dochter studeert. We hebben alle drie onze eigen Teams-werkplek. We zien elkaar bij het ontbijt, de lunch en het diner. Maar ook tussendoor. Gelukkig heb ik geen kleine kinderen meer die ik les moet geven. Respect voor alle collega’s die deze dubbelrol hebben momenteel.”

Bert-Jan: “Ik ben al aan mijn prepensioen aan het wennen. Tussendoor ga ik een blokje om in de wijk. En ik oefen om de marimba te leren spelen. Mijn zangles gaat gewoon online door. Via Skype met een pianobegeleiding.”

Waar ben je trots op?

Karin: “Ons team heeft ongelooflijk snel kunnen schakelen om examineren op afstand in te voeren. En we hebben dit meteen integraal aangepakt voor twee locaties. Zowel inhoudelijk als procesmatig. Dit alles dankzij de flexibele samenwerking van een bevlogen team. Een team dat klaar is voor de toekomst. Wij zijn groot voorstander van het innoveren en digitaliseren van het onderwijs. Zeker de theoretische lessen willen we straks digitaal blijven aanbieden. Dat maakt docenten niet overbodig. Onze meerwaarde zit duidelijk in het maken van het grotere verband.”

In deze serie vertellen onze docenten over lesgeven op afstand. Het overzichtsartikel vind je hier.

Digitale lessen maken docenten niet overbodig. Onze meerwaarde zit in het maken van het grotere verband
Karin Kort 2
Karin werkt met meerdere schermen