You are here:

Leren lesgeven op afstand: Marieke Stout

Curio maakt zich klaar voor de toekomst. Niet alleen met een nieuwe naam en organisatie. Onze medewerkers zorgen er met talloze projecten voor dat we dé beroepsopleider van de regio blijven. Flexibel werken is daar een voorbeeld van. Deze manier van werken is door de coronacrisis in een stroomversnelling beland. In deze serie vertellen bevlogen docenten hoe zij het onderwijs razendsnel toekomstbestendig maakten. In deze editie: Marieke Stout. De naar eigen zeggen chaotische juf biologie besloot haar lessen live uit te zenden op YouTube. Met succes. Zelfs oud-leerlingen én volslagen onbekenden bekijken haar energieke video’s.

Marieke Stout

Naam: Marieke Stout
Leeftijd: 38 jaar
Functie: docent biologie, mentor
School: Curio prinsentuin Andel

Marieke studeerde aan de kunstacademie en volgde daarna de lerarenopleiding biologie. Na een functie in het speciaal onderwijs kwam ze bij Curio terecht. De energieke docente geeft biologie aan zowel onder- als bovenbouw. En is daarnaast mentor van twee klassen. De puurheid van vmbo-leerlingen spreekt haar enorm aan.

Hoe is je manier van werken veranderd sinds de coronacrisis?

“Toen we hoorden dat we overgingen op afstandsonderwijs, ben ik me gaan verdiepen in YouTube video’s. Vanuit een klaslokaal nam ik de meeste lessen op. Daar had ik een computer, laptop, digibord én mijn lesmateriaal voorhanden. De filmpjes waren altijd live. Ik ben een chaotische juf die lessen zoveel mogelijk beeldend en boeiend wil maken. Zo houd ik leerlingen bij de les en maak ik de lesstof begrijpelijk. De leerlingen waren niet live zichtbaar, maar konden reageren in de chat. En tips geven. Ik houd van spontaniteit, saai is het nooit! Je moet daar als leerling wel tegen kunnen. YouTube bood meer ruimte voor mijn creativiteit dan Teams. Bovendien konden leerlingen de lessen op een ander tijdstip nog terugkijken. Bijvoorbeeld als ze ziek waren of het op een ander tijdstip beter uitkwam.”

Zijn er door de huidige situatie extra uitdagingen in het werk?

“Het contact met mijn leerlingen miste ik verschrikkelijk. Ook voor de leerlingen viel hun veilige haven weg. Via de mentorgesprekken hield ik zicht op hun vooruitgang. Voor de ouders was het meedenken in de planning van schoolactiviteiten niet altijd vanzelfsprekend. Ook daar ging extra tijd in zitten tijdens de een-op-een-gesprekken.”

Hoe gaan de leerlingen met de nieuwe situatie om?

“Voor de leerlingen is het moeilijk. Ze hebben niet altijd evenveel discipline. En stellen school soms liever uit. We vragen veel van ze met het leren op afstand. Ik richtte mijn aandacht vooral op de derde- en vierdejaars leerlingen die dit jaar eindtoetsen en examens hadden. Per klas hebben we ook een appgroepje. Daarin communiceren we met elkaar. Als dingen uit de hand liepen, pakte ik de telefoon om ze aan te spreken. Voor de tweedejaars lag de focus op Nederlands, Engels en wiskunde. Biologie zette ik tijdelijk op een lager pitje om wat rust voor ze in te bouwen.”

Hoe ervaar je het thuiswerken?

“Het werd er voor mij niet rustiger op in het coronatijdperk. Naast juf biologie ben ik ook alleenstaande moeder van drie kinderen. Ze zitten alle drie op de basisschool. In deze tijd ben je dus een soort ‘supervrouw’ die van alle markten thuis is. Lesgeven, een-op-een-gesprekken met leerlingen en ouders, het huis op orde én mijn eigen kinderen in het gareel houden. Ze gingen twee dagen per week naar school. De overige tijd waren ze thuis en gingen ze om en om op de laptop. Goed plannen in de chaos dus. Tussen het leren door gameden ze meer. Iets wat ik oogluikend toezag om mezelf ook even ruimte te geven in deze tijd. Toch had de situatie ook voordelen. Ik zag hun ontwikkeling van veel dichterbij en we kregen een betere band. We gingen veel naar buiten voor een rondje door de natuur. En bovendien hoefde ik geen wekker te zetten. Sinds 8 juni gaan mijn kinderen gelukkig weer volledig naar school.”

Waar ben je het meest trots op?

“Allereerst ben ik supertrots dat alle vierdejaars zijn geslaagd voor hun examen. Maar stiekem ben ik ook trots op mijn eigen chaotische manier van lesgeven op YouTube. Het is een leuke serie geworden en mijn video’s worden goed bekeken. Zelfs oud-leerlingen keken mee! Ook extern waren er mensen geïnteresseerd in mijn filmpjes. Bijvoorbeeld in de video over chronische pijn. De filmpjes blijven beschikbaar op mijn YouTube kanaal. Handig voor leerlingen die de lesstof graag willen herhalen. Toch ben ik blij dat het fysieke onderwijs weer is gestart. Ook sociaal is dit voor de leerlingen een stap voorwaarts.”

In deze serie vertellen onze docenten over lesgeven op afstand. Het overzichtsartikel vind je hier.

In het coronatijdperk werd ik een soort ‘supervrouw’ die van alle markten thuis is

Lees ook