You are here:

Leren lesgeven op afstand: Bas Barten

Curio maakt zich klaar voor de toekomst. Niet alleen met een nieuwe naam en organisatie. Onze medewerkers zorgen er met talloze projecten voor dat we dé beroepsopleider van de regio blijven. Flexibel werken is daar een voorbeeld van. Deze manier van werken is door de coronacrisis in een stroomversnelling beland. In deze serie vertellen bevlogen docenten hoe zij het onderwijs razendsnel toekomstbestendig maakten. In deze editie: Bas Barten. Hij biedt de lesstof aan in verschillende werkvormen. Zo kan iedere leerling een vorm vinden die bij hem of haar past.

Bas Barten V3

Naam: Bas Barten
Leeftijd: 42
Functie: docent
Domein: horeca, food en hospitality

Hoe is je manier van werken veranderd sinds de coronacrisis?

“Deze manier van lesgeven is veel intenser dan in het klaslokaal. Voorheen droeg je veel kennis mondeling over. Nu is dat veel theoretischer. Voor iedere les maak ik een reader over de stof die we behandelen. Door het digitaal onderwijs is de lesopbouw ook veranderd. Actieve werkvormen in het lokaal zijn momenteel niet mogelijk. Dit doorbrak mijn waterval aan informatie. En het zorgde ervoor dat de studenten even op een andere manier aan het leren waren. In het begin hield het mij erg bezig hoe ik de studenten digitaal bij de les kan houden. We hebben hier inmiddels samen een goede modus in gevonden.”

En hoe houd je ze dan bij de les?

“De les ziet er nu anders uit. Hij duurt 30 in plaats van 60 minuten. De eerste 10 minuten checken we in. Met drie willekeurige studenten blikken we terug, we delen nieuwe leerdoelen en behandelen een PowerPoint met theorie. Daarna volgt 15 minuten zelfstudie. Daarvoor staat er minimaal één reader en één film voor ze klaar. In deze 15 minuten voer ik 1 op 1 gesprekken met de studenten. De laatste 5 minuten check ik weer in en sluiten we gezamenlijk af. Twee willekeurige studenten krijgen de vraag om de leerdoelen te herhalen. Het is belangrijk om de lesstof aan te bieden in verschillende werkvormen: luisteren, filmpjes en readers voor meer verdieping. Zo kan iedere leerling een vorm vinden die bij hem of haar past."

Wat betekent dit voor jouw lesvoorbereiding?

“Voor iedere les ontwikkel ik een reader en opdrachten. En een antwoordenformulier. Voorheen was dat niet nodig omdat opdrachten klassikaal of individueel werden besproken. Nu zet ik opdrachten in Microsoft Teams klaar. Als een student ze inlevert, krijgt hij of zij persoonlijke feedback met daarbij het antwoordenformulier. Daarnaast zoek ik films die bij de theorie passen. Ik maak nieuwe PowerPoints, aangezien veel theorie nu in een reader staat. De studenten ontvangen een aangepaste PowerPoint presentatie zonder de antwoorden op de vragen. Ook maak ik een pdf voor mezelf die ik tijdens de les gebruik.”

Zijn er door de huidige situatie extra uitdagingen in het werk?

“Voor mij zit de uitdaging in het missen van de interactie met de studenten. Ik ben erg op zoek geweest naar de juiste manier om de studenten bij de lessen te betrekken. Zonder de kwaliteit van de les ondergeschikt te maken. De echte persoonlijke interactie is niet aanwezig. Dus hoe stimuleer je studenten om opdrachten te maken? Op school spreek je ze regelmatig op de gang. Op die manier ondersteun je ze. Dat is nu weg.”

Hoe ga je hiermee om?

“Studenten mogen bijna 24/7 vragen stellen in Microsoft Teams. Zodra ik in de gelegenheid ben, voorzie ik de studenten van tekst en uitleg. En als ze willen neem ik telefonisch contact met ze op.”

Hoe gaan de studenten met de situatie om?

“Goed. Ze verdienen daarvoor een compliment. Daarom begin ik mijn les standaard met een compliment aan een student. Voor een mooi document bijvoorbeeld. Of een leuk, creatief idee. Om te bedanken voor een tip die ze gaven, of voor het feit dat ze allemaal in mijn les aanwezig zijn. Ik waardeer dit enorm.”

Hoe ervaar je het thuiswerken?

“Wij hebben ons huis zo ingericht dat we zowel boven als beneden een kantoor hebben. Als mijn vrouw conference calls heeft, zit ze boven. Ik geef boven ook les. Daarnaast werk ik van 07.00 tot 13.00 uur boven en mijn vrouw vanaf 13.00 uur. De overige werkzaamheden doe ik tussendoor beneden. En vaak nog in de avonduren als mijn dochter op bed ligt. Zo is er ook tijd voor onze dochter en haar onderwijs. In de keuken hangt een heel schema met wie wat doet en wanneer. Gelukkig zijn we flexibel met werktijden.”

Wat voor effect heeft het mentaal op je? Maak je je zorgen of zijn er andere dingen die nu lastig zijn voor je?

“Het sociale aspect is een heel belangrijke factor voor mij. Ik haal mijn energie echt uit de energie van studenten en collega’s. Dat maakt de huidige situatie voor mij lastig. Heel eerlijk, soms staar ik ’s nachts wel eens naar het plafond. Je moet er ook voor waken dat je niet écht 24/7 aan het werk bent. Je wilt er natuurlijk zijn voor de studenten zijn. Maar ze sturen je op de meest rare momenten berichtjes. Ook wel eens midden in de nacht.”

Hoe zorg je toch voor ontspanning of afleiding?

“Ik hockey in de tuin met mijn dochter. En ik ga bewust wandelen. Dat was een tip van een collega. Door thuis lekker te koken, behoud ik de bourgondische leefstijl.”

Heeft het lesgeven op afstand je inzichten opgeleverd?

“Deze situatie levert waanzinnig veel werk op. Daarentegen is de opbrengst voor nu en later ook enorm groot. Alle lessen worden onder de loep genomen. Er ontstaan readers die er anders niet waren gekomen. We ontwikkelen nieuwe leervormen. Allemaal aspecten die de studenten complimenteren en duidelijkheid en structuur bieden. Dit zijn geen zelfbedachte woorden. Het is feedback van onze studenten. De mensen waar het uiteindelijk allemaal om gaat.”

Wil je verder nog iets kwijt?

“Een dik compliment voor ons management team en de raad van bestuur. En voor onze ict-toppers. Zij hebben alles snel en duidelijk geregeld. Dit mag ook gezegd worden!”

In deze serie vertellen onze docenten over lesgeven op afstand. Het overzichtsartikel vind je hier.

Deze situatie levert waanzinnig veel werk op. Daarentegen is de opbrengst voor nu en later ook enorm groot