You are here:

Leren lesgeven op afstand: Bart Roos

Curio maakt zich klaar voor de toekomst. Niet alleen met een nieuwe naam en organisatie. Onze medewerkers zorgen er met talloze projecten voor dat we dé beroepsopleider van de regio blijven. Flexibel werken is daar een voorbeeld van. Deze manier van werken is door de coronacrisis in een stroomversnelling beland. In deze serie vertellen bevlogen docenten hoe zij het onderwijs razendsnel toekomstbestendig maakten. In deze editie: Bart Roos. Met zelfgemaakte kennisclips geeft hij studenten de allerbeste versie van zijn uitleg.

Bart Roos 2

Naam: Bart Roos
Leeftijd: 26
Functie: docent en onderwijscoördinator
Opleiding: software developer
Domein: techniek en technologie

Hoe is je manier van werken veranderd sinds de coronacrisis?

“Als ict-opleiding hebben we het geluk dat veel gewoon door kan gaan. Studenten zitten thuis achter hun laptop en kunnen daar eigenlijk al het werk doen. Alleen spreken we elkaar nu via Teams in plaats van in de klas.”

Zijn er door de huidige situatie extra uitdagingen in het werk?

“Een activerende les geven is wel een uitdaging. Je moet echt harder werken om een beetje interactie te krijgen. Of weer andere tools inzetten, zoals Kahoot. Soms loggen studenten in voor de les en gaan ze daarna weer verder slapen. Ook een behoorlijke uitdaging. Een beetje interactie houden helpt dan wel om ze bij de les te houden.”

Heb je hiervoor nieuwe, creatieve oplossingen bedacht?

“Ik werk met kennisclips. Het presenteren van de stof wordt in een klaslokaal al snel saai, laat staan online. Je bent dan beperkt tot een statische PowerPoint en een pratend hoofd onderin beeld. In zo'n kennisclip heb je geen enkele beperking. Ik kan dingen editen die live niet eens kunnen. En tekst verschijnt precies waar ik 'm aanwijs. Ook is de uitleg beter, want zo'n clipje is natuurlijk goed voorbereid. Iedere zin is uitgedacht en zo is het eigenlijk de allerbeste versie van mijn uitleg. In een live-les kun je nooit zo kort en bondig, maar toch duidelijk zijn. Het nadeel is dan wel dat iedere minuut kennisclip een half uur werk kost. Verschillende takes opnemen, knippen/plakken en effecten toevoegen. Maar het is een investering; deze clipjes kunnen nog jaren mee.”

Hoe gaan de studenten met de situatie om?

“Over het algemeen heel goed. We hebben wederom geluk dat we een ict-opleiding zijn. Dus studenten hebben de tools en de kennis om zelfstandig te werken vanachter hun computer. Er wordt dus nog steeds hard gewerkt, maar ideaal is het voor niemand.”

Hoe ervaar je het thuiswerken?

“Mijn privésituatie is niet veranderd. In dit geval is het een voordeel om alleen te wonen. Niemand ook die klaagt over het greenscreen dat al weken in de woonkamer hangt!”

Wat voor effect heeft het mentaal op je? Maak je je zorgen of zijn er andere dingen die nu lastig zijn voor je?

“Het is weinig inspirerend om alsmaar thuis te zitten, maar verder houd ik het goed vol. Ik vermaak me wel met mijn nieuwe hobby. Opnemen, editen en special effects leren voor mijn clipjes.”

Hoe zorg je toch voor ontspanning of afleiding?

“Veel naar buiten. Dat blijf ik mijn studenten ook zeggen. Ga in vredesnaam een stukje wandelen af en toe!”

Heeft het lesgeven op afstand je inzichten opgeleverd?

“We hoeven niet voor iedere les fysiek bij elkaar te zijn. Het lijkt me mega interessant om volgend jaar een soort mix van fysiek en digitaal onderwijs te doen. Natuurlijk is het van groot belang dat je elkaar regelmatig ziet, maar veel van de projectopdrachten kunnen studenten heel goed op afstand maken. Dat gebeurt in onze sector sowieso veel. Ict leent zich uitstekend voor thuiswerken, dus waarom doen we dat met studenten ook niet één dag in de week bijvoorbeeld…”

Wat adviseer je collega’s die ook met kennisclips willen werken?

“Als je ook iets wil doen met kennisclips: lees je goed in. Er is best wat onderzoek gedaan naar wat wel en niet werkt. Zeker in de rage van 'flipping-the-classroom'. Stuur me gerust een mail als je wat pointers wil naar goede tools of info.”

Benieuwd naar de kennisclips van Bart? Je vindt ze op zijn YouTube kanaal. Ben je geïnspireerd en wil je graag wat tips? Stuur dan een mail naar b.roos@curio.nl.

In deze serie vertellen zes docenten over lesgeven op afstand. Het overzichtsartikel vind je hier.

Het kost veel tijd om de kennisclips te maken, maar het is een investering. Deze clipjes kunnen jaren mee!
Bart Roos Screenshot

Lees ook