Vliegtuigonderhoud technicus avionica Hoogerheide

Leerweg BOL
Duur 4 jaar
Niveau 4
Crebo 25323

In het kort

Als vliegtuigonderhoud technicus avionica voer je bij een onderhoudsbedrijf of luchtvaartmaatschappij het onderhoud uit aan elektrische-, navigatie- en vluchtgeleidingssystemen. Je controleert het werk van collega’s zodat vliegtuigen in topconditie blijven. Dat is belangrijk omdat ze grote afstanden afleggen in allerlei soorten extreem weer. Je kunt met deze opleiding in Nederland werken maar ook in het buitenland.

Downloads

Alle details


Aircraft Maintenance en training school

Is de opleiding technicus avionica iets voor jou?

Een betere start kun je niet maken. De AM&TS (Aircraft Maintenance & Training School) heeft een Europese erkenning, waardoor je naast je mbo-diploma ook door de Europese luchtvaart autoriteiten erkende certificaten kunt behalen (Part 66). Hiermee kun je in meer dan 30 landen aan de slag. Opleidingen van het hoogste niveau die je meteen op de goede koers brengen. En je studeert op een unieke onderwijslocatie op Aviolanda Aerospace: midden tussen onderhoudshangaars en de vliegtuigen.

Tijdens de opleiding

Nauwkeurig werken is belangrijk als je straks werkt als technicus avionica in het vliegtuigonderhoud. Jouw werk is van invloed op de veiligheid van het toestel. Als techniek en luchtvaart je interesse hebben, dan is dit een mooie opleiding. Je werkt in een werkplaats voor vliegtuigen of vliegtuigonderdelen. Je bent verantwoordelijk voor alle werkzaamheden aan het vliegtuig of vliegtuigonderdelen die aan je zijn toegewezen. Een deel van je werk bestaat uit het uitvoeren van en toezicht houden op aanpassingen in elektronische systemen. Je werkt volgens specifieke voorschriften. Je moet precies weten welke voorschriften door de fabrikant van een vliegtuig zijn opgesteld en deze goed kunnen volgen. Systematisch en geconcentreerd werken is belangrijk.

De voorschriften zijn meestal in het Engels geschreven.  Je bent in staat om collega-monteurs aan te sturen in teamverband. Ook controleer je het werk van je directe collega's. Je doet administratieve taken die verbonden zijn aan je werk. Je bent stressbestendig, want ook onder tijdsdruk moet je goed beslissingen kunnen nemen. Ook ben je flexibel en in staat om in complexe situaties goed het overzicht te bewaren.  

Je leert tijdens de opleiding:

Bij de opleiding vliegtuigonderhoud technicus avionica leer je bijvoorbeeld: 

  • Correct gebruik van de juiste gereedschappen
  • Samenwerking met andere studenten 
  • Gebruik van documentatie
  • Systematische aanpak en vindingrijkheid
  • Handelen conform de regels
  • Veiligheid, orde en netheid
  • Nederlands, Engels en rekenen
  • Loopbaan en burgerschap

Andere leermomenten zijn:

De opleiding technicus avionica - niveau 4 - duurt vier jaar. In je laatste jaar loop je stage. De opleiding bestaat uit theorielessen en praktijklessen. Er zijn praktijklokalen (hangaar) voor montage, elektro- en avionica- handelingen. Je werkt alleen of in groepsverband aan opdrachten . Na afloop worden de opdrachten met je doorgesproken. Je loopt stage bij een goed luchtvaartonderhoudsbedrijf of bij een luchtvaartonderdeel van defensie. Als je stage wilt lopen in het buitenland, kan dat ook. Europese certificering (part 147): wil je naast je mbo-diploma ook door de Europese luchtvaartautoriteiten erkende certificaten behalen? Je kunt dan in meer dan 30 landen in Europa op het hoogste niveau aan de slag.  

Na je opleiding

Hier kun je gaan werken
Je gaat vliegtuigen onderhouden in een hangaar, op een vliegveld of in een werkplaats. Je werkgever is een vliegtuigonderhoudsbedrijf, defensie of een luchtvaartmaatschappij. Wie weet ga je wel werken bij bijvoorbeeld de KLM, Transavia of het Defensie Helikopter Commando (DHC). Uiteraard kun je ook nieuwe vliegtuigen gaan bouwen bij bijvoorbeeld Stork Aerostructures, Airbus Industrie of British Aerospace. Maar ook bij andere (hightech)bedrijven ben je meer dan welkom.    

Je kunt in Nederland gaan werken maar ook in één van de andere 33 Europese (EASA) landen waar jou Part 66 /147 bevoegdheid geldig is.  

Doorstuderen? Dat doe je zo
Heb je je diploma mbo-niveau 4 Technicus avionica op zak? Dan kun je doorstromen naar een hbo-opleiding.

Je kunt ook terwijl je werkt, als je werkgever het goedkeurt, typetrainingen volgen voor specifieke vliegtuigtypen zoals Airbus A-380, Boeing 737 en Fokker 110. 

Leerwegen

BOL
Bij een BOL-opleiding ga je 5 dagen in de week naar school. Soms moet je stage lopen bij een erkend leerbedrijf. Hoe vaak dat moet en hoe lang de stages duren verschilt per opleiding.

Begeleiding

Curio helpt graag om het maximale uit jouw studie te halen. Daarom praat je regelmatig met een studieloopbaanbegeleider (SLB’er). Je kunt bij hem of haar terecht met alle vragen over opleidingen. De SLB’er helpt jou van het kennismakingsgesprek tot het moment waarop je een diploma behaalt.

Samen heb je het over wat goed gaat. Of waarbij je hulp nodig hebt. Of je je studie wilt vertragen of versnellen. Wij vinden het ook belangrijk dat jouw ouders weten hoe het met jou gaat. Daarom nodigt de SLB’er hen af en toe uit om te komen praten.

Curio vindt het belangrijk dat je een opleiding volgt die past bij je ambities en talenten. We volgen je studieresultaten op de voet. We geven dan ook in het eerste jaar een bindend studieadvies. Dit bindend studieadvies kan positief of negatief zijn.

Er is extra ondersteuning voor studenten die extra hulp nodig hebben door een beperking, gedragsprobleem of ziekte. Ook als je problemen een negatief studieresultaat veroorzaken, kan je een beroep doen op extra ondersteuning. Het zorgteam op school kan je helpen.

Zo word je toegelaten

  • Je hebt een vmbo-diploma kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg (voorheen lbo, vbo of mavo diploma), of
  • Je hebt een diploma basisberoepsopleiding (mbo niveau 2), of
  • Je hebt een bewijs dat je de eerste 3 leerjaren van de havo of het vwo goed hebt doorlopen.

Keuzedelen

Naast het basis- en profieldeel van je opleiding volg je ook keuzedelen. Dit is een verplicht onderdeel van elke opleiding. Het kunnen keuzedelen zijn waarmee je je verder kunt specialiseren in je beroep of keuzedelen die je voorbereiden op een volgende opleiding. Je kunt soms ook keuzedelen kiezen die aansluiten bij jouw vakspecialisme, interesses, hobby’s en toekomstdromen. Voor informatie over de inzet van keuzedelen kun je straks terecht bij je studieloopbaanbegeleider. Per opleidingsniveau is de omvang van de keuzedeelverplichting voor de student door de minister vastgelegd. Je volgt verplicht 1 tot 4 keuzedelen per opleiding, afhankelijk van het niveau en de duur van je opleiding. De omvang van jouw keuzedeelverplichting verandert niet, ongeacht hoe lang je over de opleiding doet. 

Volg deze extra vakken

Bij de opleiding technicus avionica kun je onder andere deze keuzedelen volgen: 

  • Maintenance, repair and overhaul fuel tanks 
  • Basis composieten 
  • Composieten onderhoud & reparatie 

Dit kost het

Iedereen die op 1 augustus 18 jaar of ouder is, moet een wettelijke bijdrage leveren aan het les- of cursusgeld.

Wettelijke bijdrage schoolkosten  
jaar 2020-2021 (BOL) € 1.202,-

* Het lesgeld- of cursusgeld wordt betaald aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Het les- of cursusgeld is een vast bedrag per studiejaar (van 1 augustus tot en met 31 juli).

Alle (niet)opleidingsgebonden schoolkosten

Naast het les- of cursusgeld kunnen ook kosten in rekening worden gebracht voor (niet) opleidingsgerichte schoolkosten. Wil je weten wat de kosten voor de mbo-opleiding zijn?

Studie in cijfers

Studie in Cijfers geeft eenduidige en objectieve informatie over specifieke opleidingen en de kansen van die opleidingen op de arbeidsmarkt. Bovendien vergelijkt het de opleidingen met landelijke cijfers. Bekijk hieronder de Studie in Cijfers van deze opleiding:

Aanmelden

Heb jij je keuze gemaakt? Meld je hier aan voor de opleiding.

Hulp nodig bij het aanmelden, lees hier hoe je je aanmeld voor een opleiding bij Curio.