Buiten naar binnen halen
Leren in de praktijk door ervaren verhoogt leerrendement en motivatie. Dit project verbindt student en werkveld. We leiden samen op.
Studenten hebben te weinig kennis van het werkveld om een gedegen keuze te maken. Omdat zij doorgaans maar kort studeren is deze keuze van groot belang voor hun verdere loopbaan. Door een betere overweging hopen we op groter succes in de BPV binnen fase 3.
Aansluitend bij de kernwaarden van Curio: Een lesprogramma waarbij de student zelfbewust wordt van een keuze. Je biedt ervaringen aan en creëert op deze manier nieuwsgierigheid naar andere profielen. Studenten leren waar hun drive vandaan komt en welke kwaliteiten nodig zijn voor bepaald werk. Er wordt actief geleerd in een realistische leeromgeving. Een verrijking voor studenten!
Deze vorm van onderwijs sluit aan bij de loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers, waar LOB op gebaseerd is. We moedigen studenten aan om ook buiten hun comfortzone te kijken wat de wereld te bieden heeft. Alle onderwerpen komen gaandeweg aan bod: kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaanstudring, werkexploratie en netwerken.
Studenten krijgen begeleiding gedurende hun eerste ervaring op de arbeidsmarkt. Deze nabijheid zien we als heel belangrijk bij de start van de Entree-opleiding. Tegelijkertijd is er voor de opleiding de kans om het verhaal van onze studenten te vertellen aan de buitenwereld en de bedrijven te leren hoe zij om kunnen gaan met anderstalige studenten. Als docent ondertitel je beide werelden. Het is win-win.
Buiten naar binnen halen is een initiatief van pioniers Mirjam Leenards-Veelwaard en Charlotte Leijs.