You are here:

Project C: de vernieuwde bovenbouw van Curio effent

Curio effent startte dit schooljaar met de vernieuwde bovenbouw. Ofwel Project C. Met Project C geeft de Oosterhoutse mavo invulling aan de landelijke plannen: meer praktijk in de theoretische opleidingen.  Onderwijsmanager Pieter de Rooij legt uit wat Project C inhoudt.

Tekst gaat verder onder de video.

Project C is een programma dat gericht is op loopbaan oriëntatie, kennismaken met mbo-opleidingen en samenwerken met bedrijven. We willen leerlingen meer laten doen en ervaren. Het vmbo bereidt echt voor op het beroepenveld. En leerlingen hebben behoefte om meer loopbaan oriënterend bezig te zijn. Hoe mooi is het om dat te doen met een praktijkgericht programma waarbij het minder draait om theorie. En omdat het is gekoppeld aan realistische opdrachten, wordt er echt iets geleverd.”

Wat is het voordeel voor de leerlingen?

“Ons programma gaat kinderen helpen om de juiste keuzes te maken. Elke keuze is een goede keuze, ook foute keuzes. Maar je kunt kinderen wel behoeden voor foute keuzes door ze al vroeg kennis te laten maken met de praktijk.”

Welke leerlingen volgen Project C?

“Project C bieden we aan in de bovenbouw, dus in leerjaar 3 en 4. Eén middag per week gaan ze aan de slag. In leerjaar 3 maken leerlingen in de eerste periode kennis met alle profielen. Dus met groen, zorg en welzijn, economie en techniek. Dat doen we aan de hand van een carrousel. Leerlingen krijgen kortdurende praktijkopdrachten. Na twee weken draaien ze door naar een volgende opdracht. Daarna maken leerlingen een keuze voor een profiel waar ze de tweede en derde periode van leerjaar 3 mee aan de slag gaan. In leerjaar 4 gaat Project C nog één periode door. In die 12 weken kiezen kinderen voor een richting. Ze mogen ook een richting kiezen die niet bij hun profiel past.”

Hoe is Project C verbonden aan het mbo?

“De samenwerking met het mbo is heel belangrijk. Leerlingen gaan op locatie en blijven niet alleen maar op onze school. We zitten nog wel in de startfase, dus we hopen nog veel meer te kunnen uitbreiden de komende tijd. Maar voor ieder profiel ligt er al een aanbod. Kiest een leerling bijvoorbeeld voor economie, dan volgen ze een programma dat zich richt op het starten van een eigen onderneming. Echt met een budget en een eigen website.”

Kun je een paar voorbeelden van projecten geven?

“We hebben nu een groepje leerlingen in leerjaar 4 die tien weken lang een training volgen bij Curio veva. Ze worden met de bus hier opgehaald en zijn tien weken lang op pad. Dat is wat we willen. En waarin we geloven. We zijn ervan overtuigd dat dit echt beter is voor de leerlingen. En dat zie ik iedere week terug in het enthousiasme bij de kinderen. Ze werken samen aan de mooiste projecten. Zo zijn er nu kinderen maquettes voor ons schoolplein aan het maken. Ze weten dat hun idee misschien wel echt wordt gerealiseerd. Ik zie betrokkenheid, eigenaarschap en activering. Dingen die in een reguliere les eigenlijk niet voorkomen. We zien kinderen groeien.”

Wat staat er nog op de planning?

De komende tijd gaan we dit maatwerk onderwijs verder uitbreiden. We werken nu al samen met groen, zorg en welzijn en de veva. Maar natuurlijk willen we het liefst alle opleidingsrichtingen erbij betrekken. En we zijn ook altijd op zoek naar bedrijven die willen meedenken. En die vraagstukken hebben die onze leerlingen kunnen oplossen. Deze bedrijven mogen altijd contact opnemen met mij.”

Wat kunnen lezers doen die graag meer willen weten hierover?

“Iedereen die onze vernieuwde bovenbouw interessant vindt, is van harte welkom om eens te komen kijken. We staan ervoor open om te delen en van elkaar te leren. Zodat we er samen voor kunnen zorgen dat leerlingen die op hun twaalfde beginnen bij Curio altijd de gelegenheid hebben om te kunnen switchen en onderwijs kunnen volgen dat bij ze past.”

Project C komt voor in de tweede aflevering van Curio tv. Bekijk alle afleveringen hier. Heb je vragen over de vernieuwde bovenbouw? Of wil je meer weten? Stuur een mail naar p.derooij@curio.nl.

Lees ook