You are here:

"De leerlingen worden constant uitgedaagd"

Biologie docent Romy Stijntjes vertelt over haar ervaring met Z!O.

Romy Stijntjes

Vakken worden aan elkaar gekoppeld

“Ik vind Z!O een hele mooie manier om vakken aan elkaar te koppelen. Ik denk dat het heel belangrijk is om leerlingen te laten zien waarom ze dingen moeten leren. Doordat wij vakken aan elkaar koppelen, krijgen leerlingen inzicht in hoe de verschillende vakken samenhangen. Zo zien ze het nut van de lesstof in. Dan
willen ze leren. Zo zorgen we ervoor dat de leerlingen het gaan doen omdat ze het zelf willen. Niet omdat het moet. Je leert leerlingen naar een doel te werken. Ik denk dat de weg naar het doel toe belangrijker is dan het eindpunt. De leerlingen leren gaandeweg namelijk meer dan alleen het vak.”

Leerlingen leren veel meer dan alleen de lesstof

“De leerlingen leren met Z!O ook andere dingen. Ze leren samenwerken. Ze leren de koppeling te maken tussen vakken. Ze weten dat ze hun best moeten doen omdat alles terugkomt bij andere vakken en in de praktijk. De leerlingen worden constant uitgedaagd. Er is ruimte voor wat ze gaan leren. Bijvoorbeeld hoe ze een bepaald programma kunnen gebruiken. Pubers willen graag keuzes maken. Dan kunnen ze het beter in hun eigen leefwereld plaatsen. Ze kunnen eigen stappen gaan maken in hun ontwikkeling.”

De leerlingen worden constant uitgedaagd

“Leerlingen raken enthousiast wanneer ze weten dat ze aan het Z!O-thema mogen werken. Iedere
leerling vindt het leuker om meer uitdaging te krijgen. Ze komen meer uit hun stoel. De lesstof
sluit beter aan bij hun leefwereld. Doordat leerlingen er zelf mee bezig zijn kunnen ze zelf
hun lessen ontwerpen. Bij biologie moeten ze aan het einde van het thema bepaalde vragen kunnen
beantwoorden. Hoe ze achter de informatie komen, mogen ze zelf weten: interviewen, internet, bieb,
vragen aan docenten. Het maakt niet uit, zolang ze maar laten zien dat ze er aan kunnen voldoen.”

Lees ook