You are here:

Curio talent deel 1: Stan van IJzendoorn gaat voor de culinaire top

Curio wil leerlingen en studenten hun talent optimaal laten ontwikkelen. We bieden ze de mogelijkheid om dromen en ambities waar te maken. Dat noemen we Curio talent. Stan van IJzendoorn maakt daar dankbaar gebruik van. De student aan de Cas Spijkers Academie (CSA) in Breda grijpt alle kansen om beter te worden in zijn vak met twee handen aan. Het project meestergezel dat vanuit Curio talent is georganiseerd, was voor hem de kers op de taart.

Curio Website Bericht Stan

Curio CSA bereidt studenten voor op een baan in het hogere segment van de horeca. Ofwel restaurants met één of meer Michelin-sterren. Het is een bbl-opleiding. Dat betekent dat Stan één dag per week naar school gaat en vier dagen per week bij restaurant Aan De Poel in Amstelveen werkt. Trotse drager van maar liefst twee Michelin-sterren. “Nadat ik mijn diploma zelfstandig kok behaalde, was ik nog lang niet uitgeleerd. Daarom wilde ik aan de academie studeren”, vertelt Stan. “CSA biedt de beste mogelijkheden voor studenten die voor de absolute top willen gaan”.

Doorleren in coronatijd

De Cas Spijkers Academie bood tijdens de coronacrisis twee mogelijkheden aan om extra diploma’s te behalen. De diploma’s sociale hygiëne en leermeester. Stan: “De hele klas maakte gebruik van dit aanbod. Dit typeert de instelling van de studenten van onze opleiding. De diploma’s die we behaalden, vormen een belangrijke en waardevolle toevoeging op het diploma van de academie”. Ondanks de coronacrisis verliepen de extra lessen goed, vertelt Stan. “We hadden een contactpersoon die ons huiswerk controleerde. En via Microsoft Teams konden we vragen stellen”.

Diplomavoordeel

De academie leidt culinair toptalent op. Daar hoort ook het opleiden van leerlingen bij. “Met het diploma leermeester zijn studenten officieel in staat om de leerling tijdens zijn opleiding goed te begeleiden. Tijdens het solliciteren is een leermeester-diploma een groot voordeel. Een restauranteigenaar kan daardoor extra leerlingen in dienst nemen”, legt Stan uit. “En ook voor ons is het een stimulerende factor. We kunnen onze kennis overdragen aan de volgende generatie koks”.

Verplichte kost

In tegenstelling tot het diploma leermeester is sociale hygiëne een verplicht diploma voor alle leidinggevenden binnen de horeca. “Sociale hygiëne heeft alles te maken met het belangrijkste aspect van de horeca. We willen de gast in een veilige omgeving ontvangen én ervoor zorgen dat hij zijn verblijf prettig ervaart”. Na het behalen van beide diploma’s zijn studenten nóg beter in staat om hun baan goed uit te voeren. Dat versterkt de positie op de arbeidsmarkt.

Nog lang niet uitgeleerd

Stan heeft nog allerlei plannen voor de toekomst. Volgend jaar wil hij meedoen aan Skills Heroes. Bij deze vakwedstrijden laten mbo-studenten zien wat ze in huis hebben. “Het lijkt me leuk om aan nationale wedstrijden deel te nemen. Dit is een goede kans om de opleiding te promoten. En bekendheid van de opleiding te stimuleren. Voor de fanatieke studenten is het een mooi streven om namens de academie op het podium te eindigen”, voegt Stan er lachend aan toe. “Ook wil ik tijdens de lessen economie graag meer aandacht voor het onderwerp zelfstandig ondernemen. Later wil ik een eigen onderneming starten. Het is dan handig om te weten wat er allemaal op je af komt”.

Toekomstdroom

Op de vraag wat zijn toekomstdroom is, hoeft Stan niet lang na te denken. “Allereerst wil ik natuurlijk mijn diploma aan de academie behalen. Daarna wil ik werkervaring opdoen in het buitenland”. Welke landen dat zijn, weet Stan ook al. “Frankrijk, Spanje en Zwitserland. Ik ben zeer geïnteresseerd in de manier waarop de betere restaurants daar het hoogste niveau weten na te streven”. Met alle ervaring die Stan in binnen- en buitenland wil opdoen, hoopt hij een goede functie in een Nederlandse topkeuken te krijgen. “En hopelijk kan ik ooit de deuren van mijn eigen restaurant openen”.

Over het project meestergezel

SVH meestergezel is de hoogst haalbare titel binnen de koksopleidingen. Om dit te halen moet je aan verschillende eisen voldoen. Sociale hygiëne, leermeester diploma, SDEN 2 (wijnkennis) en het diploma CSA. Studenten zijn optimaal voorbereid op het werkveld. Met extra kennis en vaardigheden kunnen ze zich onderscheiden op het bpv-adres. Het project maakt gebruik van elkaars kwaliteiten en die van vakexperts. De meestergezel is beter op de hoogte van de actualiteiten van de branche in het hoger segment. Denk daarbij aan bereiding, technieken, opmaak, materialen of producten. Bovendien kan hij of zij eigen leerdoelen inbrengen en concreet werken aan wensen of verbeterpunten. Meestergezel is onderdeel van de talent ontwikkel projecten van Curio.

Lees ook