You are here:

Studenten maatschappelijke zorg en jongeren met een verstandelijke beperking leren samen beter

Hoe bijzonder is het dat onze studenten maatschappelijke zorg samen mogen leren met jongeren van stichting ALEZ. De stichting zorgt ervoor dat jongeren met een verstandelijke beperking zich na de middelbare school kunnen blijven ontwikkelen. Door samen activiteiten te doen, leren Curio-studenten hoe ze ondersteuning en begeleiding kunnen bieden. Samen leren koken bijvoorbeeld. De begeleidend docent kan directe feedback geven. En de ALEZ-jongere leert van een leeftijdsgenoot. Dat is leuk en daar word je zelfstandig van.  

Ondertekening Website2

Iedereen deed mee aan de officiële ondertekening

Het officiële startschot werd vandaag gegeven. Niet alleen door Curio en de bestuursleden van Stichting ALEZ. Ook de ALEZ-jongeren mochten allemaal meetekenen. Maaren, een van de ALEZ-leerlingen, hield spontaan een speech. Zij gaf aan dat ze het ontzettend leuk vond om te leren koken! Rein, student maatschappelijke zorg, vertelde dat hij heel veel heeft geleerd en bedankte de leerlingen van ALEZ hiervoor. Alle recepten, die ze samen hebben gekookt, zijn gebundeld in een kookboek. Nu kan iedereen thuis ook nog eens aan de slag.

Hoe bied je jongeren kansen?

Curio-docent Esther Kraaijeveld is initiatiefnemer van het project. “Door de doelgroep waarvoor we de student opleiden in ‘huis’ te halen, kun je veel van elkaar leren. Op deze manier creëer je gelijkwaardigheid”, zegt Esther enthousiast. “En het draagt bij aan mijn eigen leerproces. Zowel ik als de student leren anticiperen op wat er gebeurt tijdens de interactie met de jongeren.”

Het leerprogramma van Esther heet ‘Action Learning’. Het is zeer geschikt voor het oplossen van complexe en urgente problemen. De student gaat verder dan alleen werken aan opdrachten die hij voor school moet afronden. Hij gaat op zoek naar hoe hij de jongeren kansen kan bieden. Hierdoor heeft hij invloed op wat hij wil leren in dit vraagstuk. De docenten kunnen gelijk de link leggen met wat er binnen de onderwijsactiviteit gebeurt. Dit zorgt voor een betere begeleiding van de jongeren én de studenten.

De ALEZ-jongeren voelen zich gezien en gekend als persoon

Stichtingsvoorzitter Silvie Warmerdam vult aan: “Dit project past precies in onze visie. Onze jongeren leren vooral met en van anderen. Zeker als die anderen leeftijdsgenoten zijn. Door dit informeel en gelijkwaardig contact voelen de ALEZ-jongeren zich gezien en gekend als persoon. Dat zorgt voor mooie stappen in hun ontwikkeling.” 

De jongeren krijgen drie dagen scholing en lopen twee dagen stage bij bedrijven en organisaties. Ze kunnen op alle vlakken veel leren. En ze leren het meest in de samenleving, dus met anderen en in kleine groepen, als het onderwijs op maat is.

Lees ook