You are here:

Studenten maken hun droom waar met een eigen onderneming op het strand

Curio wil leerlingen en studenten hun talent optimaal laten ontwikkelen. We bieden ze de mogelijkheid om dromen en ambities waar te maken. Dat noemen we Curio talent. Vier studenten van de mbo-opleiding manager/ondernemer horeca krijgen deze zomer de kans een eigen onderneming te runnen. Een unieke stage die werkveld, docent en student met elkaar verbindt. De studenten ervaren wat het écht inhoudt om ondernemer te zijn. Dat geeft een grote voorsprong. Niet alleen tijdens de opleiding, maar ook voor de toekomst.

IMG 1821
Sem, Sara en Tiffany in hun Keet bij Zee. Voor de foodtruck staan docente Conny van der Horst en teamvoorzitter Bart Leenders.

Begin maart ging project ‘Ik onderneem het’ van start. Sem, Sara, Tiffany en Joëlke zouden een pop-up restaurant op een camping in Renesse gaan runnen. Berekeningen, werkroosters en een compleet activiteitenprogramma stonden klaar. Toen kwam corona. “De eigenaar van de camping trok zich terug. We gingen op zoek naar een plan b. Dat werd plan c, d, e en uiteindelijk f”, vertelt Conny van der Horst, docent economie en begeleider vanuit school. “Dat was moeilijk voor de studenten. Het plan bleef maar wijzigen. Maar waar veel mensen dan in de weerstand schieten, gingen onze studenten er juist vol voor. Ze bleven gemotiveerd, stelden zich flexibel op en zochten naar oplossingen. Alleen al daarvan hebben ze superveel geleerd”. Uiteindelijk werd, slechts een week voor de zomervakantie, bekend dat ‘Keet bij Zee’ wél kon doorgaan.

Laten zwemmen

De studenten hebben veel vrijheid, maar staan er niet alleen voor. En dat is een van de grootste pluspunten van het project. Strandclub Zee, een begrip in Scharendijke, staat letterlijk en figuurlijk achter de studenten. Max Traa en Bart Don van Zeevent, het event-broertje van Strandclub Zee, helpen en adviseren de jonge ondernemers waar nodig. “Je moet ze niet pamperen. We laten de studenten zwemmen, maar natuurlijk niet verzuipen”, vertelt Bart. “Dit project levert alle partijen heel veel op. Maar het kost ook veel energie. Voor studenten is het een compleet nieuwe ervaring; ze moeten alles nog leren. De ondernemer moet de studenten die ruimte geven om te leren. En dus om fouten te maken. En de docenten leveren extra inspanning omdat het een heel ander soort stage is dan gebruikelijk”.

Ervarend leren

Conny speelde al lang met het idee voor een project als dit. “Ik kom zelf uit het bedrijfsleven. Ben ondernemer in hart en nieren. Toen ik bij Curio begon zeven jaar geleden, viel het me op dat de focus bij de opleiding manager/ondernemer horeca vooral op horeca ligt. Dat ging kriebelen. Mbo’ers zijn doeners en werkers. Die moeten ervarend leren”. Studenten een onderneming laten runnen, bleek niet zo eenvoudig, merkte Conny al snel. “Ik ben lang met allerlei partijen in gesprek geweest. De meesten haakten af, omdat er een ondernemersrisico aan het idee kleeft”. Toen kwamen Bart en Max in beeld. “Ik hoorde hun ideeën en wist meteen: dit gaat ‘m worden!”. 

Fouten maken mag

Voor de studenten is het een groot pluspunt dat ze in een veilige omgeving kunnen ondernemen. “Aan het begin van het project vertelde Bart tegen ons dat we fouten mogen maken. Omdat we nog jong zijn en dit voor het eerst doen”, vertelt Sara. “Dat was super fijn om te horen. Daardoor sta je er anders in. Als hij dat niet had gezegd, waren we veel voorzichtiger geweest. Bart is hier heel vaak. Als hij ziet dat er iets fout gaat, zegt hij dat en vangt hij ons op”. Op de vraag wat er allemaal fout kan gaan, reageert Sara lachend. “Van alles. Vooral in het begin maakten we veel fouten. In de samenwerking, berekeningen, voorraad, menu en personeelsbezetting. Het menu dat we van tevoren hadden bedacht, bleek bijvoorbeeld totaal niet te werken”.

Zee-waardige friet

De start was moeizaam, bevestigt ook Tiffany. “We hadden nog geen tien klanten de eerste dag. Toen dachten we wel even, moeten we dit heel de zomer gaan doen?”. “We hadden toen ook nog geen koffie en friet”, vult Sem aan. “Dat zijn nu onze bestverkopende producten”. De studenten kwamen er al snel achter dat alleen Pringles, popcorn en frisdrank niet voldoende waren. Na een aantal keer ‘nee’ te hebben verkocht, besloten ze het menu aan te passen. Met succes. In korte tijd vertienvoudigde de omzet. Tiffany: “Het menu moest wel Zee-waardig zijn. Geen gewoon frietje dus. Maar friet met Parmezaanse kaas en truffelmayonaise. En kibbeling met luxe saus. Helemaal op Zee-niveau”, voegt ze er lachend aan toe.

Van a tot z

Dat je met je voeten in het zand staat, betekent niet dat je achterover kunt leunen. De studenten werken zeven dagen per week keihard op de Brouwersdam. De naam ‘Keet bij Zee’, werd ook door de studenten bedacht. Van a tot z geven ze invulling aan de foodtruck. Dat betekent dat ze zelf alle berekeningen maken, het menu bedenken en nadenken over klantenbinding. Met livemuziek op het strand bijvoorbeeld. Tiffany: “Dit biedt zoveel meer dan de stage die we normaal lopen. Ik wil later graag een eigen onderneming starten. Dus dit is voor mij een perfecte kans”. Ook Sara greep deze kans met beide handen aan. “Wat we hier doen, is precíés waar onze opleiding om gaat. Het sluit er perfect op aan”.

Veel geleerd

Sinds de start van het project in maart hebben de studenten al veel geleerd. Joëlke: “Er komt zoveel meer bij kijken dan ik had gedacht. En dingen lopen altijd anders dan je denkt”. Dat de ondernemersdruk hoog is, bevestigen ook de andere drie studenten. “Het gaat nooit volgens het draaiboek”, vertelt Sem. “Iedere dag gaat er wel iets niet volgens plan”. Sara realiseerde zich ook dat het leven van een ondernemer nooit ophoudt. “Als ik een dagje vrij ben, denk ik alsnog heel de dag aan de foodtruck. Wat we nog kunnen verbeteren en wat er allemaal nog moet gebeuren. In je hoofd ben je er echt altijd mee bezig”.

Blauwdruk

De studenten staan nog tot eind augustus op het strand. Daarna begint het na-traject. De studenten, docenten en ondernemers gaan samen het project evalueren. Dan staat er een blauwdruk voor volgend jaar. Conny: “Ik zie dit als een enorme olievlek. Niet alleen voor onze school, maar voor heel Curio. Dit format kun je overal toepassen. We moeten lijntjes leggen, verbindingen maken tussen opleidingen. Er zijn zoveel mogelijkheden te bedenken”. Conny hoopt volgend jaar het project te draaien bij verschillende ondernemingen in de regio. Met meerdere groepjes studenten, die kunnen pitchen op de onderneming van hun keuze. “Deze manier van werken, verbetert het onderwijs. Het gat tussen school en de grote boze buitenwereld wordt veel kleiner”, aldus Bart. “Ze leren hier dingen die ze niet op school krijgen, maar die ze zich op hun 72ste nog wel zullen herinneren”.

Voorsprong

De vier studenten zijn het er unaniem over eens dat deze stage een grote voorsprong biedt op andere studenten. “Een van de moeilijkste delen van onze opleiding is het ondernemersplan schrijven”, zegt Tiffany. “Veel studenten hebben hier veel moeite mee. Voor ons wordt dit veel makkelijker dankzij dit project”. Tiffany ziet ook voordelen op de lange termijn. “De meesten studenten kunnen straks zeggen dat ze een diploma hebben en een ondernemingsplan schreven. Wij zijn de enige vier die dat plan straks niet alleen hebben geschreven, maar óók hebben uitgevoerd!”.

Bekijk ook eens dit filmpje waarin studenten, docenten en de begeleiders van Zeevent vertellen over project ‘Ik onderneem het’. Wil je meer weten over de opleiding manager/ondernemer horeca? Kijk dan hier

IMG 0816
Sem, Tiffany en Sara op de Brouwersdam (niet op de foto: Joëlke)
Wij zijn de enige vier studenten die straks niet alleen een ondernemingsplan hebben geschreven, maar ook hebben uitgevoerd