Beroepspraktijkvorming - zorg en welzijn
Hartelijk welkom op de informatiepagina voor collega's uit de beroepspraktijkvorming (bpv). Met deze website willen we onze collega's uit de beroepspraktijkvorming ondersteunen, inspireren en verbinden. Op deze pagina vindt u alle relevante informatie, hulpmiddelen en documentatie die u nodig heeft om studenten optimaal te begeleiden tijdens hun leerproces van de opleidingen:
- Helpende zorg en welzijn
- Maatschappelijke zorg
- Verpleegkunde
- Verzorgende IG
Bijeenkomsten & overlegmomenten
Werkveldbijeenkomst
Tijdens de werkveldbijeenkomsten worden er verschillende workshops aangeboden voor werkbegeleiders en praktijkbegeleiders. Schrijf je in voor de werkveldbijeenkomsten op 09-12-2025 in Roosendaal en 02-06-2026 in Breda.
Praktijkwerkveldoverleg
Het praktijkwerkveldoverleg is een overleg tussen Curio docenten en praktijkbegeleiders, opleidingscoördinatoren etc. Het overleg is gericht om de samenwerking tussen het onderwijs en het werkveld te versterken. Deze overleggen bieden ruimte voor het delen van ervaringen, het bespreken van knelpunten en het zoeken naar gezamenlijke oplossingen. Daarnaast is er aandacht voor actuele ontwikkelen binnen het onderwijs en de zorgsector, zodat het werkveld en de opleiding goed op elkaar blijven aansluiten.
| Datum: 30-09-2025 | Datum: 03-02-2026 | Datum: 14-04-2026 |
| Tijd: 15.30 – 17.00 uur | Tijd: 15.30 – 17.00 uur | Tijd: 15.30 – 17.00 uur |
| Locatie: Biesdonkweg 33, Breda | Locatie: Online Ms Teams | Locatie: Oostelijke Havendijk 1, Roosendaal |
WOZO
Het WOZO is een overleg met het management.
| Datum: 04-11-2025 | Datum: 03-03-2026 | Datum: 12-05-2026 |
| Tijd: 15.30 – 17.00 uur | Tijd: 15.30 – 17.00 uur | Tijd: 15.30 – 17.00 uur |
| Locatie: Biesdonkweg 33, Breda | Locatie: Online Ms teams | Locatie: Oostelijke Havendijk 1, Roosendaal |
Informatie workshops werkveldbijeenkomst dinsdag 9 december 2025
Beste bpv,
Dinsdag 9 december is het zover, de eerste werkveldbijeenkomst van dit schooljaar. Graag nodigen we je uit om deel te nemen aan de verschillende workshops die op deze dag worden georganiseerd.
Tijdens de bijeenkomst worden er twee workshoprondes georganiseerd. Lees in de toelichting in welke ronde de workshop wordt aangeboden. Bij binnenkomst kies je twee workshops die je graag wilt volgen, één voor elke ronde. Elke workshop heeft een beperkt aantal plaatsen. Je maakt je keuze door een kaartje te pakken bij de workshop van jouw voorkeur. Op = op: als de kaartjes voor een workshop op zijn, kies je een andere workshop die nog beschikbaar is.
Zo zorgen we ervoor dat iedereen een plek heeft en de workshops goed verdeeld zijn. Denk dus van tevoren alvast na over je voorkeuren, en wees er op tijd bij!
Programma:
17:30 inloop + maaltijd
18:15 Key-note speaker Rob in ‘t Zand
18:45 start workshopronde 1
19:30 start workshopronde 2
20:15 napraten/borrelen
20:30 Einde
Locatie: Oostelijke Havendijk 1, Roosendaal
Hoe kun je als werkbegeleider een leeromgeving creëren waarin studenten durven proberen, fouten mogen maken en met plezier blijven groeien? In deze interactieve workshop duiken we in de principes van de Growth Mindset — de overtuiging dat vaardigheden en kennis ontwikkeld kunnen worden door inzet, feedback en reflectie.
Samen onderzoeken we hoe een groeigerichte houding niet alleen het leren van studenten versnelt, maar ook het werkplezier en de samenwerking op de afdeling versterkt.
Na afloop:
Hebben deelnemers inzicht in wat een Growth Mindset is en hoe deze het leerproces beïnvloedt.
Kunnen ze groeitaal gebruiken in gesprekken met studenten. Hebben ze concrete ideeën om een inspirerend en veilig leerklimaat op de afdeling te bevorderen.
Deze workshop wordt in zowel ronde 1 als 2 aangeboden
Suzanne Loijens & Patricia van Turnhout
Ben jij al assessor en wil je jouw kennis en vaardigheden opfrissen? Schrijf je dan in voor de Workshop Examinering! Deze sessie is speciaal ontwikkeld voor assessoren en biedt een praktische update over de meest recente ontwikkelingen en richtlijnen binnen het examenproces.
Onderwerpen die aan bod komen:
· Afnamecondities: Een herhaling van de essentiële voorwaarden voor een valide en betrouwbaar examen.
· Veranderingen in examens: Uitleg over nieuwe richtlijnen, formats en eventuele wijzigingen in het beoordelingsproces.
· Praktische tips: Hoe waarborg je een professioneel en objectief beoordelingsproces?
Deze workshop is uitsluitend bedoeld voor assessoren die al gecertificeerd zijn en betrokken zijn bij het afnemen van examens.
Let op deze workshop duurt 2 rondes waardoor je geen andere workshop kunt volgen
Wilma de Kanter-Jaspers & Sabine van Elteren
Maak kennis met interactieve video’s! Mensgericht ouderenzorg - Taboe op alcohol- en tabaksgebruik binnen de verpleeghuizen.
Heb jij weleens van een interactieve video gehoord? In een interactieve video ben je niet alleen toeschouwer, maar ook deelnemer. Op verschillende momenten in het verhaal maak jij een keuze: wat zou jij doen in deze situatie? En wat gebeurt er als je een andere optie kiest?
Tijdens deze workshop ontdek je de kracht van interactieve video’s in leren en communiceren. Je ervaart zelf hoe keuzes het verloop van een verhaal beïnvloeden en hoe dit ingezet kan worden om betrokkenheid en leerimpact te vergroten.
Daarnaast ga je zelf nadenken over hoe binnen jouw organisatie wordt omgegaan met het gebruik van alcohol en tabak onder zorgvragers. Door middel van deze interactieve video ervaar je hoe zo’n werkvorm studenten uitdaagt om hun eigen visie op alcohol- en tabaksgebruik in zorginstellingen te verkennen, met als doel vooral het gesprek met elkaar aan te gaan.
Wat kun je verwachten:
· Ervaar zelf een interactieve video
· Ontdek de mogelijkheden voor onderwijs of training
· Ga in gesprek over hoe je interactieve video’s kunt inzetten in jouw lessen of werkpraktijk
Een inspirerende sessie vol beleving, keuze en ontdekking!
Deze workshop wordt in zowel ronde 1 als 2 aangeboden
Cisca van Toorn
Heb jij een student Verpleegkunde en/of Verzorgende, BOL of BBL, die dit schooljaar is gestart met de opleiding? Dan ben je bekend met de Leermeter van Curio.
Tijdens de workshop:
· Beantwoorden we jouw vragen over het gebruik van de Leermeter;
· Vergelijken we bewijskaarten van studenten;
· Delen we ervaringen en tips met elkaar.
Deze bijeenkomst is bedoeld om jou als werkbegeleider te ondersteunen in het begeleiden en beoordelen van studenten met behulp van de Leermeter.
We hopen je daar te zien!
Let op deze workshop wordt alleen in ronde 1 gegeven
Linda Ijzermans en Patty van Kollenburg
Iedereen leert op zijn eigen manier. De één leert door te doen, de ander door te observeren of te bespreken. Inzicht in deze verschillende leervoorkeuren helpt ons om beter aan te sluiten bij wat iemand nodig heeft om zich te ontwikkelen.
In het onderwijs wordt al veel aandacht besteed aan differentiatie: het afstemmen van begeleiding en opdrachten op de verschillende leerstijlen van studenten. In deze workshop slaan we de brug naar de praktijk. We onderzoeken samen hoe je als leerlingbegeleider, werkbegeleider of praktijkopleider kunt inspelen op de diverse leervoorkeuren van studenten en zo hun ontwikkeling optimaal kunt stimuleren.
Wat kun je verwachten:
· Inzicht in verschillende leervoorkeuren en leerstijlen
· Praktische handvatten om deze kennis toe te passen in de begeleiding
· Inspiratie om met een frisse blik naar leren en ontwikkelen te kijken
Een interactieve workshop vol herkenning, nieuwe inzichten en praktische tips voor de dagelijkse begeleiding van studenten in de zorgpraktijk.
Deze workshop wordt in zowel ronde 1 als 2 aangeboden
Sjors van Arendonk
In de zorgpraktijk blijkt het voor studenten vaak lastig om theoretische kennis om te zetten in handelen bij complexe situaties. Scenario-leren helpt deze kloof te overbruggen door oefenen in realistische situaties, fouten durven maken en leren in een veilige omgeving.
In deze workshop ontdekken werkbegeleiders hoe LEGO een krachtig hulpmiddel kan zijn om scenario’s visueel en tastbaar te maken. Studenten oefenen zo laagdrempelig met klinisch redeneren, samenwerken en reflecteren op hun handelen.
Wat je meeneemt:
· Inzicht in de effectiviteit van scenario-leren in de zorg
· Praktische ervaring met LEGO als leermiddel
· Direct toepasbare ideeën om studenten te begeleiden
Een interactieve sessie vol inspiratie om het leerproces van studenten te versterken en de verbinding tussen theorie en praktijk te verbeteren.
Let op deze workshop duurt 2 rondes waardoor je geen andere workshop kunt volgen
Kürsad Ekiz & Dylan van der Linden
Ben jij als zorgprofessional, praktijkopleider of werkbegeleider betrokken bij de begeleiding van studenten in de zorg? Wil je ontdekken hoe ‘scenarioleren’ kan bijdragen aan krachtiger, realistischer en effectiever onderwijs? Schrijf je dan in voor deze inspirerende workshop!
Scenarioleren is een didactische methode waarbij studenten in levensechte (simulatie)situaties worden uitgedaagd om te handelen, samen te werken en professionele afwegingen te maken. Hierbij maken we gebruik van de ‘’Nurse Anne’’ -pop, die realistische praktijksituaties mogelijk maakt.
Tijdens de workshop laten we zien hoe we scenarioleren inzetten binnen de opleidingen Verzorgende IG en Verpleegkunde, en welke meerwaarde dit heeft voor de aansluiting tussen theorie en praktijk. Samen met deelnemers uit het werkveld verkennen we hoe we deze vorm van leren verder kunnen versterken en afstemmen op de dagelijkse zorgpraktijk.
Wat kun je verwachten:
· Ervaar zelf wat scenarioleren inhoudt
· Ontdek hoe deze methode bijdraagt aan beter leren in de praktijk
· Wissel ervaringen en ideeën uit met andere begeleiders
Voor wie: Deze workshop is bedoeld voor zorginstellingen, praktijkopleiders, werkbegeleiders en andere professionals die betrokken zijn bij het opleiden van studenten in de zorg.
Deze workshop wordt in zowel ronde 1 als 2 aangeboden
Liliane van Gorcum & Iris Smulders
Wat betekent stagerijpheid eigenlijk?
Iedere student ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo. Maar wanneer is iemand stagerijp? Het begrip wordt vaak gebruikt, maar blijkt in de praktijk verschillend te worden geïnterpreteerd. Voor de één betekent het dat een student klaar is om zelfstandig mee te draaien, terwijl een ander het koppelt aan bepaalde houdingsaspecten of vaardigheden.
Om studenten optimaal te kunnen begeleiden, is het belangrijk dat we als onderwijs en praktijk dezelfde taal spreken. In deze workshop gaan we samen op ontdekking: wat verstaan we onder stagerijpheid, wat mogen we van studenten verwachten op verschillende niveaus, en hoe kunnen we hen helpen om verder te groeien?
Wat kun je verwachten:
· Gezamenlijk verkennen wat stagerijpheid betekent binnen de verschillende zorgopleidingen
· Inzicht in ontwikkelingsniveaus van studenten en wat zij nodig hebben om stagerijp(er) te worden
· Praktische handvatten om verwachtingen op elkaar af te stemmen tussen onderwijs en praktijk
· Inspiratie om de begeleiding van studenten nog beter te laten aansluiten bij hun ontwikkelingsfase
Een interactieve bijeenkomst waarin we met elkaar werken aan een gedeelde visie op stagerijpheid – zodat elke student, op elk niveau, de juiste ondersteuning krijgt om zich te ontwikkelen tot een bekwame professional.
Deze workshop wordt in zowel ronde 1 als 2 aangeboden
Ufuk Kocakaya en Claudia Kas
De CAO verplicht niet voor niets een de-escalerende aanpak — en dat is actueler dan ooit. In een tijd waarin spanning, onbegrip en agressie vaker voorkomen, nodigt
Tweekracht je uit om op een andere manier te kijken naar uitdagend gedrag.
Tijdens deze workshop krijg je een inspirerend inkijkje in hun vernieuwende en positieve aanpak. Geen zware theorie, maar herkenbare situaties uit de praktijk, vertaald naar concrete en toepasbare handvatten.
We lossen agressie of weerstand niet simpelweg op — we maken het lichter. Zo ontstaat er ruimte om elkaar weer te zien, horen en begrijpen. Juist dat opent nieuw perspectief, zorgt voor verbinding en herstelt vertrouwen in contact.
Deze workshop wordt in zowel ronde 1 als 2 aangeboden
Mieke Boogert & Peer Pulles
Open dagen 2025 - 2026
De open dagen komen er weer aan! Graag nodigen wij jullie uit om ook dit jaar aanwezig te zijn tijdens deze momenten.
Voor de eerste twee open dagen willen wij onze BPV-partners van harte welkom heten om hierbij aanwezig te zijn. Op de derde open dag nodigen wij de bpv niet uit en is er ook geen standplaats. Om de organisatie soepel te laten verlopen, vragen wij jullie vriendelijk om de vragenlijst in te vullen. Op basis van deze informatie kunnen wij een passende plek op de locatie reserveren en een maaltijd verzorgen.
De open dagen waar u bij aanwezig kunt zijn, vinden plaats op de volgende data:
Donderdag 20 november 2025, van 15.30 tot 20.30 uur ( uiterlijk inschrijven voor 6 november) en Donderdag 22 januari 2026, van 16.00 tot 20.00 uur (uiterlijk inschrijven voor 8 januari)
De bpv is een uur voor de start van de open dag welkom om alles klaar te zetten.
Wij hopen van harte op jullie aanwezigheid en kijken uit naar een succesvolle samenwerking tijdens deze dagen.
Examinatoren training
Er zijn voor schooljaar 2025 - 2026 weer examinatorentrainingen gepland op zowel locatie Breda als Roosendaal. Aanmelden kan via: trainingpraktijkbeoordelaars.zw@curio.nl
Opzet trainingen:
- 1e bijeenkomst = 2 uur online van 14.00 tot 16.00 uur
- 2e bijeenkomst = 3 uur fysiek op locatie van 14.00 tot 17.00 uur
- 3e bijeenkomst = ½ uur online van 14.00 tot 14.30 uur
Alle bijeenkomsten beginnen om 14.00 uur.
| Roosendaal | Breda | |
| 1e ronde | Woensdag 17 september / 22 oktober / 21 januari | Woensdag 17 september / 22 oktober / 21 januari |
| 2e ronde | Maandag 27 oktober / 24 november / 2 maart | Maandag 27 oktober / 24 november / 2 maart |
| 3e ronde | Maandag 17 november / 15 december / 16 maart | Woensdag 19 november / 17 december / 18 maart |
Maximum aantal deelnemers per ronde is 25.
Handige documenten
Contactpersonen
Portefeuillemanager
Sanne Bijlsma s.bijlsma@curio.nl
Dienstverlening Breda
Lobke van der Slagt l.vanderslagt@curio.nl
Dienstverlening Roosendaal
Aimée Frishert a.frishert@curio.nl
Verzorgende-IG
Anne van Rossum a.vanrossum@curio.nl
Verpleegkunde Breda
Annette Overbeeke a.overbeeke@curio.nl
Verzorgende-IG en verpleegkunde Roosendaal
Sanne Bijlsma s.bijlsma@curio.nl
Maatschappelijke zorg Breda
Annelies Postema a.postema@curio.nl
Maatschappelijke zorg Roosendaal
Renate Blaas r.blaas@curio.nl
Portefeuillehouder Breda
Michelle Lavrijsen m.lavrijsen@curio.nl
Naomi Scheltema n.scheltema@curio.nl
Portefeuillehouder Roosendaal
Danielle Deelen d.deelen@curio.nl
Melanie Dirven-Buermans m.dirven-buermans@curio.nl
Portefeuillehouder Breda
Kürsad Ekiz k.ekiz@curio.nl
Portefeuillehouder Roosendaal BOL
Fabienne van der Weegen - de Bruijn fb18@curio.nl
Portefeuillehouder Roosendaal BBL
Saskia Baarendse s.baarendse@curio.nl
Portefeuillehouder Breda
Corina van der Kooij cl17@curio.nl
Portefeuillehouder Roosendaal bbl
Saskia Baarendse sb43@curio.nl
Portefeuillehouder Roosendaal bol
Fabienne van der Weegen- de Bruijn fb18@curio.nl
Portefeuillehouder Breda
Ufuk Kocakaya u.kocakaya@curio.nl
Portefeuillehouder Roosendaal
Claudia Kas c.kas@curio.nl
Nieuws
Deze presentatie gaat in op het thema stage en diplomafraude. In de presentatie staat hoe dit eruit ziet en kan worden herkent. In de presentatie staan concrete voorbeelden, de risico’s voor kwaliteit en veiligheid, en geven handvatten om fraude vroegtijdig te herkennen en te voorkomen. Het doel is om bewustwording te creëren en samen te werken aan een transparante en betrouwbare leeromgeving, waarin integriteit centraal staat.
De Curio Carroussel is van start!
Elke 5 weken kunnen jij en jouw (toekomstige) collega's zich inschrijven voor het volgen van een scholing bij Curio. Zoek jij meer verdieping, heb je nieuwe kennis nodig en wil jij je verder ontwikkelen? Lees dan verder in de bijlage.
De Leermeter van Curio
De Leermeter is een digitaal portfolio- en valideerplatform dat studenten, docenten en praktijkopleiders ondersteunt bij het inzichtelijk maken van leerprocessen en voortgang van de opleiding tot Verpleegkundige of Verzorgende. Met deze tool wordt de ontwikkeling van studenten 24/7 zichtbaar, gebaseerd op werkprocessen uit het kwalificatiedossier. Zo wordt leren transparant en doelgericht, en kunnen studenten gericht toewerken naar hun examens.
Ben je praktijkopleider, praktijkcoach en/of werkbegeleider en wil je meer weten over de Leermeter?
Graag informeren wij u dat dit schooljaar de doorstroommodule Helpende Zorg & Welzijn → Verzorgende IG weer van start gaat.
In deze module verdiepen en verbreden de studenten hun kennis en vaardigheden die zij hebben opgedaan tijdens de opleiding Helpende Zorg & Welzijn. Daarnaast voeren zij ook praktijkopdrachten uit die hun kennis en vaardigheden verder verdiepen en verbreden binnen hun bestaande zorgpraktijk. Na het succesvol afronden van deze module zetten zij een volgende stap in hun carrière richting Verzorgende IG.
Wij kijken ernaar uit om ook dit schooljaar samen te werken met onze praktijkpartners en onze studenten te begeleiden in hun verdere ontwikkeling tot competente en professionele Verzorgende IG’s.