Bij Curio pioniers werken volgens het ADDIE-model (Branch, 2009) én gieten we over innovatie en onderzoek een speels sausje: jeu. Op deze pagina leggen we je uit wat we doen en we geven je tools mee om met je eigen team aan de slag te gaan met een onderwijsidee, innovatie of onderzoek.

ADDIE-model

Waarom gebruiken we dit model? Dit werkt omdat het afgebakende fases zijn. Rondom elke fase wordt een boostcamp georganiseerd. Een boostcamp is een bijeenkomst met alle pioniers waarin het ontwerpvraagstuk wordt verkend aan de hand van de verschillende fases van ADDIE. Voorafgaand aan de boostcamp wordt kort teruggeblikt op de vorige bijeenkomst en aan het eind vooruitgeblikt op de volgende bijeenkomst. Het evalueren is een continue proces dat na elke fase wordt gedaan. Dit model is cyclisch en kent vijf fases. Per fase is er focus op één onderdeel. Er wordt uitgezoomd en weer ingezoomd. Evalueren wordt na elke fase gedaan op proces en product. Bij elke fase die pioniers doorlopen worden externen bevraagd om input te geven om het vraagstuk scherper te krijgen.

Fases van het ADDIE-model

Je onderzoekt de huidige situatie om het doel en het traject helder te krijgen. Hierbij wordt gezocht naar oplossingen die richting geven voor het probleem.  

De volgende onderdelen worden geanalyseerd: 

  • Doelgroepanalyse: wat zijn de typische kenmerken van je doelgroep? 
  • Contextanalyse: wat speelt er in de context en waar moet je rekening mee houden? 
  • Behoeftenanalyse: welke behoeftes liggen er bij de doelgroep, opdrachtgever en stakeholders? 
  • Analyse van de kennisbasis: Wat weten we met elkaar al over dit probleem en welke mogelijkheden werken er volgens de wetenschap? Welke onderbouwing kan je vinden in de literatuur? 
  • Probleemanalyse: wat is de oorzaak van het probleem? 

Uit de analyse komen ontwerprichtlijnen die belangrijk zijn tot het doel. Van belang is dat het consistent is op vorm en inhoud en past bij je context en vraagstuk.

Het maken van een prototype waarbij rekening is gehouden aan de ontwerprichtlijnen. 

Het prototype wordt getest in eigen werkcontext. Van belang is om zoveel mogelijk personen hierbij te betrekken en een leidend team te formeren.

Evaluatie is een continu proces dat na elke fase terugkeert. Evaluatie wordt gedaan op het product en het proces. 

Jeu

Bij pioniers maken we graag gebruik van ‘jeu’. Jeu komt uit de Franse taal dat ‘spel’ of ‘aantrekkelijk kenmerk’ betekent. Door een spelelement onderdeel van je werk te maken ‘Playful Work Design’ wordt een proces van proactief werkenen omstandigheden creëren met plezier en uitdaging bevorderd, zonder dat het ontwerp of uiteindelijke doel verandert (Bakker et.al., 2020). In het programma van pioniers wordt een beroep gedaan op spel. Met speelse elementen wordt in alles fases van het ADDIE-model gewerkt om tot een goed uitgewerkt onderwijsidee te komen, met plezier en uitdaging. Dit bevordert de volgende eigenschappen (Reincke & Bakker, 2021).

Elementen van jeu

Spelen stimuleert de creativiteit en verbeeldingskracht. Door middel van spel worden nieuwe ideeën gegenereerd, problemen worden opgelost en out-of-the-box denken wordt makkelijker.  Curio pioniers zet tijdens de boostcamps werkvormen in die creativiteit en verbeelding stimuleren.


 

Spelen bevordert samenwerking en sociale interactie. Professionals leren samen te werken, te communiceren en te onderhandelen. Curio pioniers stimuleert samenwerken en leren in een leergemeenschap. 

Spelen is intrinsiek gemotiveerd. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en willen ontdekken. Door spelen te integreren in innovatietrajecten, kunnen we deze intrinsieke motivatie benutten om personen te betrekken bij het leerproces. Het programma pioniers is een vrijwillige keuze voor medewerkers van Curio. 

Spelen is leuk! Het creëert positieve emoties en vermindert stress. Wanneer we plezier hebben, zijn we meer betrokken en gemotiveerd om te leren en te innoveren. Bij Curio pioniers wordt gestimuleerd om op verschillende manieren het gesprek aan te gaan met je collega's, leerlingen en studenten: met chocolade, een poster, een Hollands tegeltje of ‘feed-goodie-back' (een tasje met feedback tools om in gesprek te gaan over je onderwijsidee).

Bronnen

Bakker, A. B., Scharp, Y. S., Breevaart, K., & de Vries, J. D. (2020). Playful work design: Introduction of a new concept. The Spanish Journal of Psychology, 23. e19. Doi:10.1017/SJP.2020.20 

Branch, R.M. (2009) Instructional Design: The ADDIE Approach, DOI 10.1007/978-0-387-09506-6_1, Springer ScienceþBusiness Media, LLC.  

Reincke, K., & Bakker, A. (2021). Een speels antwoord op de crisis. Tijdschrift voor HRM, 21-31. 

SLO. (2023). Verkregen op 24 mei 2024: Het ontwikkelproces (ADDIE-model) - SLO