Pioniers
Docenten met een innovatief onderwijsidee

Van innovatief onderwijsidee naar duurzame vernieuwing. Curio pioniers zijn docenten met een missie. Van ideeën als ‘Havo met aandacht’ tot ‘Stage voor toekomstige studenten’ en van 'Hoogbegaafdheid in het mbo' tot ‘VR in de klas voor lob en burgerschap’. Deze pioniers willen het idee, zichzelf én onze leerlingen en studenten verder ontwikkelen. Lees meer over de pioniers en hun vernieuwende initiatieven. 

Binnen de lijntjes

Veel studenten kiezen voor een zorgopleiding, maar verlaten tijdens de opleiding of vlak na het behalen van het diploma toch het werkveld. Hoe kunnen we deze uitval verkleinen? De toekomstbestendige relatie tussen student en werkveld is belangrijk. 

Door de juiste tools in te zetten, verminderen we de uitval bij studenten. En streven we samen met het werkveld naar toekomstbestendig personeel in de zorg die kwaliteiten en valkuilen op de juiste wijze kunnen inzetten.

Welke gerichte vragen stel je als docent, werkbeleider of student om daar te komen waar je wil zijn? 

Door jezelf te leren kennen, word jij je eigen gereedschap. En sterk gereedschap is nodig om een stabiel fundament te bouwen. 

Binnen de lijnen van de driehoek student, werkveld en school, bieden wij de veiligheid, vertrouwen en verbinding om buiten de lijntjes te kunnen gaan kleuren. 

Dit is een initiatief van pioniers Jill Adams en Mandy Koenraadt.
Locatie: Curio Oostelijke Havendijk.

Havo met aandacht

Op Curio de rotonde vinden we dat iedere leerling de kans verdient om op het hoogste persoonlijke niveau te presteren. Sommige leerlingen beschikken over sterke cognitieve kwaliteiten, maar hebben daarbij wat extra ondersteuning nodig om echt tot bloei te komen. Voor hen ontwikkelen we nu Havo met aandacht: een havo-leerroute waarin persoonlijke begeleiding en ruimte om te groeien naar een hogere niveau samengaan.

Binnen Havo met aandacht creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waarin leerlingen de ruimte krijgen om te excelleren op havoniveau — mét de aandacht die zij nodig hebben om dat waar te maken.

Ook onze docenten profiteren van dit concept. Door Havo met aandacht vergroten zij hun didactische kennis en verrijken ze hun onderwijsrepertoire, zodat ze nog beter kunnen inspelen op de uiteenlopende leerbehoeften van onze leerlingen.

Dit is een initiatief van pionier Eline Nooteboom.
Locatie: Curio de rotonde.

Hoogbegaafdheid in het mbo

Hoogbegaafde studenten zitten niet op het mbo. Toch?

Dus wel!

Sterker nog, misschien hebben we het over jou of één van je klasgenoten.

Voel je je onbegrepen? Gefrustreerd? Gedemotiveerd? En weet je eigenlijk niet waarom?

Wij zorgen ervoor dat je jezelf beter begrijpt en dat je begrepen wordt tijdens je tijd hier op Curio.

We gaan ervoor je in je kracht te zetten, zodat je weer die leergierige, gemotiveerde en blije student wordt.

Nieuwsgierig geworden naar hoogbegaafdheid in het MBO? Volg ons en denk met ons mee. We hebben jullie nodig.

Dit is een initiatief van pioniers Saskia Smits en Marscha Pannekoek.
Locatie: Curio voedsel, groen en gastvrijheid.

Stage voor toekomstige studenten

Een deel van onze studenten hebben een ander beeld bij onze opleiding wanneer zij starten en later ook van de sector en beroepsmogelijkheden. Het gevolg hiervan is uitval en demotivatie, voor zowel onze opleiding als de studenten zelf.

Met een stage voor toekomstige studenten willen we studenten kennis laten maken met de sector en wat de opleiding inhoudt. Door een periode stage te lopen kan het stage bedrijf een indicatie geven hoe de student het werk ervaart. Dit geeft niet alleen een beter beeld voor ons team en de student, maar ook een nauwe samenwerking met de stage bedrijven.

Ben je enthousiast geworden om met ons mee te denken? Laat het ons weten!

Dit is een initiatief van pioniers Brony Lievense en Eline Moerings.
Locatie: Curio Frankenthalerstraat 15.

Verbindend lesgeven door systemisch bewustzijn

Je kent het vast: je stapt een lokaal binnen en voelt meteen dat er iets speelt. De sfeer is anders, er hangt spanning. Wat doe je dan? Ga je het aan of laat je het gaan? En als je het aangaat, hoe doe je dat dan?

Vaak reageren we vanuit gedrag dat we ooit hebben aangeleerd, ervaringen die soms teruggaan tot onze jeugd. Met opstellingen of systemisch werk ontdek je wat er onder de oppervlakte speelt.

Je wordt je bewust van patronen en automatische reacties. Voor de klas ben jij jouw eigen instrument, en hoe waardevol is het om dat instrument nog beter te leren kennen? Dat bewustzijn zorgt voor meer rust en verbinding, met jezelf én met je studenten.

Gun jij jezelf deze stap?  Wij begeleiden je graag in deze waardevolle ontwikkeling.

Dit is een initiatief van pioniers Ellen van Poppel en Inge de Kok.
Locatie: Curio Biesdonkweg 33.

VR in de klas voor lob en burgerschap

Dit pioniersidee geeft studenten een virtuele blik achter de schermen van beroepen, scholen en de maatschappij.

Bezoek met behulp van VR musea, techbedrijven, scholen, de rechtbank en zelfs de tweede kamer!

De student ontdekt wie hij/zij is, waar zijn/ haar talent ligt en hoe de student een rol speelt in de samenleving.

Waarom VR?

  • Het sluit aan bij de beperkte (school)tijd die de JCC-student heeft.
  • Het sluit aan bij de moderne tijd, die ook in het beroepenveld steeds meer aan bod komt.
  • LOB en Burgerschap sluiten nog meer aan bij de behoefte van de student.
  • VR versterkt de loopbaanoriëntatie en geeft zelfinzicht.
  • Het is leuk, laagdrempelig en schaalbaar.

Geef je input aan de pioniers die VR inzetten als brug tussen klaslokaal en samenleving. Denk je graag mee? Neem dan contact met ons op.

Dit is een initiatief van pioniers Dion Murre en Sandra de Koning.
Locatie: Johan Cruyf College.

 

Week van de Nederlandse Taal

Tijdens de Week van de Nederlandse Taal ontdekken onze studenten van Curio economie en ondernemen hoe veelzijdig en inspirerend taal kan zijn. Door middel van creatieve workshops en activiteiten ervaren studenten dat taal niet saai is, maar een middel om jezelf te laten horen en anderen te raken.

Met deze week willen we de motivatie en het eigenaarschap van studenten vergroten en hen laten kennismaken met taal in allerlei (kunst)vormen. Zo krijgt elke student, ongeacht achtergrond of thuistaal, de kans om actief met taal bezig te zijn. De opbrengsten van dit pionierstraject gebruiken we om succesvolle werkvormen blijvend te integreren in het taalonderwijs.

Dit is een initiatief van pionier Frederique Vroome.
Locatie: Curio Terheijdenseweg 414.

Ook pionier worden?

Heb jij een vernieuwend idee waar onze studenten en leerlingen voordeel van hebben? En is jouw idee geschikt voor het lesprogramma? Laat het dan horen.