Npuls

Bij Curio vinden we het belangrijk dat leerlingen en studenten zich ontwikkelen tot professionals op de arbeidsmarkt. Om dat te bereiken moeten we ons onderwijs goed inrichten. Ook digitaal. Het Npuls programma sluit daar bij aan. Op deze pagina leggen we uit hoe we de komende jaren met Npuls aan de slag gaan.

Waar we aan werken

Npuls heeft 3 ambities:

  • Leren zonder drempels
  • Doorlopend het beste onderwijs
  • AI en data waarde(n)vol inzetten

Curio doet op dit moment mee aan drie projecten die die ambities ondersteunen.

Bij Curio noemen we dit project het netwerk leren, professionaliseren en innoveren (lpi). Alle programma’s binnen Curio waarin je je kunt ontwikkelen krijgen een plek in het netwerk lpi. Denk aan:

  • Curio academie: Professionaliseringsaanbod voor medewerkers om de doelen uit het instellingsplan en kwaliteitsagenda te behalen. Er is een groot aanbod workshops, trainingen en een leerlijn voor (startende) docenten.
  • Opleidingsschool: (onderdeel van Curio academie):  Curio leidt samen met  Fontys hogeschool en Hogeschool Rotterdam docenten op voor het vo en mbo. Het gaat om docenten in opleiding, zij instromers en startende docenten.
  • Leren en leerlandschap: eensteun- en infopunt voor een blended onderwijsaanbod met didactische hulp, ondersteuning bij blended curriculum ontwerp en voorbeelden.
  • Pioniersleerlabs en practoratenonderzoek- en innovatieprogramma’s waarin als medewerkers de ruimte krijgen om met eigen onderwijsideeën, vraagstukken en strategische thema’s van Curio aan de slag te gaan.
  • Expertisecentrum taal: voor al je vragen rondom taal, bijvoorbeeld op het gebied van laaggeletterdheid en NT2.
  • Talent: talentprogramma’s voor studenten. 

Dit betreft een pilot rondom microcredentials in het mbo. Een microcredential is een digitaal certificaat die je ontvangt na het afronden van een cursus of training. Je kunt microcredentials halen bij korte, flexibele en vaak zeer specifieke leerervaringen om een bepaalde kennis of vaardigheid te behalen. 

Om ervaring op te doen met deze manier van diplomeren, doen we mee aan een pilot. Zo kunnen we onderzoeken hoe we microcredentials binnen Curio zo goed mogelijk kunnen inzetten. Op dit moment heeft Curio drie microcredentials gepubliceerd: nagelspecialist, leraarondersteuner en plantbased specialist.  

Lees hier meer over de pilot microcredentials

Curio maakt hoogwaardig en actueel leermateriaal dat binnen en buiten Curio ‘open’ wordt gedeeld. Open delen betekent dat iedere lerende in de Nederland het leermateriaal kosteloos kan gebruiken en dat scholen en non-profit-instellingen (delen van) het leermateriaal rechtenvrij kunnen opnemen in hun leeromgeving. Docenten en instructeurs werken samen met het productieteam van Curio aan video-collecties (https://video.curio.nl) en e-modules die activerend leren ondersteunen.  Curio doet mee met de regelingen Get Connected en OpenUp.

Sleutelteam

Het sleutelteam van Npuls is dé schakel tussen Npuls en Curio. In het sleutelteam van Curio zitten collega’s die al een aantal jaren aan digitalisering bij Curio werken. Zij zijn verantwoordelijk voor één of meerdere programma onderdelen van Npuls.

WieProgrammaonderdeel
Marco Verschure, Lotte van Kempen en Mariska DijkeCenter for Teaching & Learning (Netwerk leren, professionaliseren en innoveren)
Marco VerschureKennisinfrastructuur
Mariska DijkeAanvoerder sleutelteam, Digitale leermaterialen, EdTech en XR
Martijn HennekeDigitale sectorvoorzieningen
Tanja WiggenWendbaar georganiseerd onderwijs
Jurgen van OorschotStudiedata en AI

Laatste nieuws