Gepubliceerd op
Publicatie datum

Onderzoek naar onderzoekend vermogen bij Curio

Bij Curio werken nieuwsgierige, deskundige en zelfbewuste medewerkers. Onze ambitie is dan ook zoveel mogelijk een onderzoekende houding bij alle Curio medewerkers én leerlingen en studenten stimuleren.

Hoe staat het ervoor met deze onderzoekende houding bij Curio?
En vooral: waar kunnen we verbeteren? Met deze vragen stuurde netwerk leren, professionaliseren en innoveren (netwerk lpi) docentonderzoeker Anke Ceelen (verbonden aan Curio start) op pad. In dit bericht lees je meer over de uitkomsten en vervolgstappen.  

Wat had ik anders kunnen doen?
Stel je voor: je neemt een klas over van een zieke collega. Je vraagt wat er normaal gebeurt, krijgt te horen dat de studenten zelfstandig werken en start de les in stilte. Toch ontstaat er onrust en ben je vooral bezig met brandjes blussen. Na afloop vraag je jezelf af: wat had ik anders kunnen doen?

Dit soort situaties laten zien hoe waardevol onderzoekend vermogen is. Het helpt je om bewust te kijken naar wat er gebeurt, waarom je bepaalde keuzes maakt en hoe je hier de volgende keer beter op kunt inspelen. Op dit moment heeft Curio geen goed beeld in waar we staan wat betreft onderzoekend vermogen inzetten op de werkvloer. Het is belangrijk om te weten wat we nu al doen, zodat we zien waar we nog kunnen groeien. 

Wat hebben we onderzocht?
Er is eerst onderzoek op het mbo gedaan. Het onderzoek richt zich op drie aspecten van onderzoekend vermogen: 

  • Kenniscreatie: bewust nadenken over wat er gebeurt en jezelf vragen stellen.
  • Passende grondigheid: bewust keuzes maken in hoe ver je iets opzoekt, uitzoekt of onderzoekt
  • Doorwerking: niet alleen geleerde lessen delen met anderen, maar ook doorvoering zien in (school )beleid 


Aan de hand van praktijksituaties van docenten is gekeken in hoeverre deze aspecten zichtbaar zijn in het dagelijks handelen.

Waar staat Curio met onderzoekend vermogen?

  • Kenniscreatie is aanwezig: docenten kunnen goed benoemen op welk moment ze handelingsverlegen zijn en stellen zichzelf daar vragen over.
  • Passende grondigheid wisselt: in de helft van de gevallen zoeken docenten actief informatie op, maar vaak is dit meer intuïtief dan bewust. In de andere helft ondernemen docenten geen vervolgstappen.
  • Doorwerking ontbreekt vaak: geleerde lessen worden zelden gedeeld met collega’s of teams. Er gaat daardoor veel waardevolle kennis verloren die juist breed toepasbaar zou zijn.


Lees hier het volledige onderzoeksverslag.
 

Hoe nu verder? 
Om docenten bewust te maken van hun onderzoekend vermogen, hebben we een praatplaat gemaakt. Deze plaat kun je als geheugensteuntje en handvat gebruiken om je eigen onderzoekende vermogen te bevragen. Het vervolgonderzoek richt zich op het vmbo. Ook maken we een visie op onderzoekend vermogen die jou als Curio medewerker helpt met het ontwikkelen van je onderzoekende vermogen. 

Op 28 oktober gaan we met medewerkers en docenten in gesprek over de onderzoeksvisie van Curio. We hebben jouw input nodig! Zet 'm in je agenda: dinsdag 18 november van 15.00 tot 16.30 uur. Locatie: Frankenthalerstraat 15.

Netwerk lpi
Dit onderzoek is onderdeel van het netwerk leren professionaliseren en innoveren (netwerk lpi). In het netwerk lpi komen alle mogelijkheden die je binnen Curio hebt om jezelf te ontwikkelen samen.