Leerlingen van Curio pomona aan het woord

Op Curio pomona voel je je snel thuis. Dat merken ook Lana (13), Fenna (12) en Jin (14). Ze vertellen over hun eerste jaar, wat ze leuk vinden op school en waarom ze voor Curio pomona kozen. “Op mijn basisschool zaten we met 31 kinderen in de klas. Daar werd ik echt gek van”, zegt Jin. “Hier zijn de klassen klein, dat is veel fijner. Je krijgt meer aandacht én je kunt je beter concentreren.”

De keuze voor een middelbare school is spannend, maar voor de drie brugklassers voelde Curio pomona al snel als de juiste plek. Lana wist het meteen zeker. “Ik ben naar de open dag geweest en ik voelde me gelijk welkom. Alles voelde hier veilig en vriendelijk. Toen wist ik het: dit is mijn school.” Fenna kende de school al via haar broer en ging zelf drie keer naar een open dag. “Ik vind het fijn dat de school klein is. Je leert snel iedereen kennen.”

Curio pomona is een school waar je leert met je hoofd én met je handen. Jin vertelt enthousiast over de vakken: “We hebben kennisplein, daar krijg je Nederlands, Engels en wiskunde. Maar we hebben ook mens en techniek, mens en gezondheid, mens en maatschappij en kunst en cultuur. Bij dat laatste vak draait het vooral om muziek. Ik speel al acht jaar piano”, zegt Jin trots. “En op school mag ik ook muziek maken. Dat vind ik het allerleukste om te doen.” Ook Fenna is muzikaal. Ze speelt ukelele en zingt graag. “Door het liedje Riptide kreeg ik zin om zelf ukelele te leren spelen. Dat doe ik nu vooral op school. Lekker samen muziek maken in de les, dat is echt leuk.”

Lana is vooral dol op koken. “Ik vind groentesoep met balletjes het leukst om te maken”, zegt ze lachend. “We koken in groepjes, zodat iedereen de ruimte heeft en de juf goed kan helpen. Het is gezellig én je leert ook dingen, zoals rekenen met hoeveelheden.” Ook tekenen is een favoriet vak van Lana. “Tijdens tekenen mag je gezellig praten met je vrienden. Dat vind ik fijn. Bij vakken zoals wiskunde moet het vaak stil zijn, en dat is soms lastig. Tekenen geeft meer vrijheid. Je kunt gewoon kletsen én creatief bezig zijn.”

Naast de gewone lessen gebeurt er op Curio pomona nog veel meer. Een hoogtepunt voor veel leerlingen is de CKV-week (culturele en kunstzinnige vorming). “In die week doen we allemaal leuke activiteiten”, vertelt Lana. “Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor sporten. We gaan varen en zeilen, dat is echt tof.” Jin koos voor muziek. “We mogen dan zelf muziek maken, dat vind ik natuurlijk geweldig.” Fenna gaat zelfs op zaterdag naar een jazzfestival. “Dat is vrijwillig, maar natuurlijk ga ik mee. Ik hou van muziek!”

Fenna en Lana zitten ook in de leerlingenraad. “Elke maand bespreken we ideeën van leerlingen”, vertelt Fenna. “Ik vroeg mijn klas wat ze vonden van het idee om meer overkappingen te maken voor als het regent. Iedereen was enthousiast en het is echt opgepakt door school.” Binnen de leerlingenraad werkt Fenna aan het thema muziek. “Ik mag dan dingen bedenken en organiseren, dat is superleuk.” Ook klasgenoten kunnen met ideeën bij haar terecht. Zo krijgen leerlingen écht een stem op Curio pomona.

De klassen op Curio pomona zijn klein, en dat vinden de leerlingen heel prettig. “In mijn klas zitten maar 10 of 11 leerlingen”, zegt Fenna. “Daardoor krijg je veel meer aandacht.” Gin vult aan: “Een kleine klas werkt voor mij veel beter. Met veel kinderen raak ik snel afgeleid en is het moeilijk om me te concentreren. In een kleine groep is het rustiger en voel ik me vrijer.” 

Wat opvalt, is hoe goed de sfeer is op Curio pomona. “Iedereen komt hier eigenlijk alleen, dus je maakt snel vrienden”, vertelt Lana. “Toen ik de andere meiden zag, gingen we gelijk praten.” Fenna voegt toe: “Ik was eerst bang dat ik geen vriendinnen zou maken. Maar nu ben ik bevriend met Lana en andere meiden uit mijn klas én uit een andere klas.” De sfeer is ook goed tussen verschillende leerjaren. “Ik ben bevriend met derdejaars”, zegt Lana. “Iedereen helpt elkaar.” 

Ook over de leraren zijn de drie positief. “Ze letten goed op je”, vertelt Lana. “Als je even niet lekker in je vel zit of je huiswerk een keer niet af hebt, dan is daar ruimte voor. Ze kennen je en houden rekening met je situatie.” Fenna is blij met haar mentor. “Hij maakt altijd grapjes. Soms praten we een hele les met de klas. Dat is heel fijn.”

De leerlingen hebben allemaal al ideeën over de toekomst. Fenna wil dierenarts worden. “Ik hou van dieren en ik rijd paard. Mijn snuffelstage deed ik op een manege.” Lana droomt ervan om op de spoedeisende hulp te werken. “Mijn vader lag ooit in een ziekenhuis in Rotterdam. Nu wil ik daar ook werken. En als bijbaantje wil ik smoothies gaan verkopen op kinderfeestjes”, zegt ze enthousiast. Gin wil treinmachinist worden. “Ik heb stage gelopen bij de NS, bij een vriendin van mijn moeder. Dat was geweldig.”

“Je krijgt hier echt de kans om jezelf te zijn”, zegt Fenna. “En iedereen wordt geaccepteerd zoals die is.” Lana vult aan: “Er zitten ook leerlingen met een rugzakje, maar iedereen gaat gewoon normaal met elkaar om. Je raakt eraan gewend en je helpt elkaar.” De kracht van Curio pomona zit volgens de leerlingen juist in dat veilige gevoel. Lana vat het mooi samen: “Sociaal, behulpzaam en respectvol. Dat is Curio pomona.”