Gepubliceerd op
Publicatie datum

Practor klimaatpositief gebouwde omgeving Michiel mits en docent-onderzoeker en docent elektrotechniek Arian Frijters: “Wij doen wat het beste is voor het klimaat.”

Bij Curio staan de leerbehoeften van onze leerlingen en studenten centraal. Als dé beroepsopleider van de West-Brabant zetten we ons daar dagelijks voor in. Onze missie is niet voor niets: 'Jij groeit bij Curio en wij groeien met je mee'.  Onze medewerkers vertellen graag hoe zij daar aan werken. Deze keer vertellen Michiel en Arian over hoe zij werkgevers, andere onderwijsinstellingen en de samenleving laten zien hoe hun onderzoekende houding praktijkgerichte kennis en innovatie oplevert.

Duurzaam bouwen

In de practoraten van Curio werken docenten, leerlingen en studenten samen aan praktijkonderzoek om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Eén van deze practoraten richt zich op klimaatpositief gebouwde omgeving. Thema’s als biobased bouwen, energietransitie en natuurinclusief en circulair bouwen krijgen in dit practoraat volop aandacht. “Ook andere onderwijs instellingen, de gemeente, bewoners en het bedrijfsleven zijn bij het practoraat betrokken”, vertelt practor Michiel Smits. “We bedenken oplossingen voor uitdagingen die we op de bouwplaats of in de werkplaats tegenkomen. Denk aan oneindig hernieuwbare bouwmaterialen die het milieu niet belasten.”

 

Het practoraat klimaatpositief gebouwde omgeving is het meest recente practoraat van Curio. Michiel focuste zich als practor zes maanden lang op het maken van een practoraatsplan, de goedkeuring van het plan, het aanvragen van subsidies en het werven van projecten. “Inmiddels is de kapstok klaar en zijn de eerste projecten gestart”, zegt hij trots.

 

Intrinsieke motivatie 

Kaat van Doremalen, Arian Frijters (docenten techniek en technologie) en Eline van de Ven (docent voedsel, groen en gastvrijheid) zijn docent-onderzoekers bij het practoraat klimaatpositief gebouwde omgeving. Arian past de projecten van het practoraat in zijn eigen onderwijspraktijk toe. “Ik probeer mijn studenten enthousiast te maken voor deelname aan de projecten”, vertelt hij. “Hun intrinsieke motivatie is erg belangrijk. Ze moeten het zélf leuk en interessant vinden om te werken aan innovaties.”

 

Erkenning voor studentebetrokkenheid

Veel studenten hebben die intrinsieke motivatie. Maar ze vinden het wel belangrijk dat hun inspanningen straks ook zichtbaar zijn voor toekomstige werkgevers. “Volkomen begrijpelijk”, vindt Michiel. “Daarom onderzoeken we wat de mogelijkheden daarvoor zijn. We denken bijvoorbeeld aan prijzen die je kunt winnen of certificaten. We kijken ook of het mogelijk is om deelname aan een practoraat onderdeel te maken van de keuzemodules. Dan kunnen studenten hier in de toekomst studiepunten voor krijgen. Het is een interessante uitdaging om dit Curio breed mogelijk te maken.”

Voorbeelden van projecten

Een mooi voorbeeld van een project waar het practoraat aan werkt is een bomen-paviljoen op ’t Zoet in Breda. Michiel: “Dit voormalige CSM-terrein is nu nog één grote asfaltvlakte. De gemeente Breda wil dat er op deze locatie een tijdelijk stadspark voor bewoners wordt gerealiseerd. Dit doen we samen met een aantal enthousiaste bedrijven. Eén van deze bedrijven helpt ons bij het maken van biobased bakken om de bomen in te planten.

Ook denken we samen met bewoners van de Bredase woonwijk Zandberg na over de na-isolatie van hun huizen en de oneindig hernieuwbare isolatiematerialen die we daarvoor kunnen gebruiken.” Michiel en Arian merken dat veel mensen en bedrijven zelf niet altijd de kennis en middelen in huis hebben om aan de slag te gaan met klimaatpositief bouwen. “Zij kloppen bij ons aan, zodat wij kunnen meedenken en helpen bij de uitvoering”, vervolgt Michiel. “Het mooie van het mbo is dat wij de koppeling kunnen maken tussen onderzoek en praktijk. Voor hbo’s en universiteiten – waar ook veel onderzoek wordt gedaan – is dit lastiger, omdat ze verder afstaan van de praktijk. Hbo’s zijn daarom heel enthousiast over ons practoraat en willen graag met ons samenwerken. Voor hen zijn wij de partner die innovaties naar de mensen toe brengt.”

Onafhankelijk advies 

Arian vindt het mooi dat het practoraat de gemeente, bedrijven en bewoners onafhankelijk advies gaat geven over klimaatpositief bouwen. “We leggen verschillende opties voor, die we verder onderzoeken”, vertelt hij. “Onze adviezen zijn niet gekleurd door financiële of andere belangen. Wij doen wat het beste is voor het klimaat.”

 

Financiële steun voor duurzaam onderwijs

De raad van bestuur stelt geld beschikbaar aan de sector techniek en technologie om met het practoraat aan de slag te gaan. “Daar zijn we erg blij mee”, zegt Michiel. “Daardoor hebben we de tijd om echt iets neer te zetten en de kennis in het onderwijs te verwerken. Tegelijkertijd ben ik ook druk bezig om subsidies binnen te halen, want we willen niet volledig leunen op de financiële middelen van Curio. Daarnaast probeer ik enthousiasme en draagvlak te creëren onder docenten van de verschillende opleidingen binnen techniek en technologie en daarbuiten. Want de thema’s waar we ons op richten, zijn ook interessant voor andere sectoren.”

Succesfactoren 

Arian ziet twee belangrijke succesfactoren voor het practoraat. “De meeste docenten hebben het erg druk. Een practoraat doe je er niet zomaar even bij. Daarom is het fijn dat Curio daar tijd en ruimte voor geeft. Nu krijg je er als docent 0,2 fte bij om mee te werken aan een practoraat. Maar meer ruimte mag natuurlijk altijd. Daarnaast wil ik benadrukken dat het practoraat niet alleen toegankelijk moet zijn voor uitstekend presterende studenten, maar voor studenten van alle niveaus. Inclusiviteit vinden we heel belangrijk.”

 

Droom van Michiel en Arian voor 2030 “Over zes jaar willen wij een centrale plek hebben gecreëerd binnen Curio, waar je terechtkunt als je vragen hebt over klimaatpositief bouwen. Het zou fantastisch zijn als we op die manier een bijdrage kunnen leveren aan het doen van onderzoek binnen onze onderwijsinstelling.”