Gepubliceerd op
Publicatie datum

Dalilah en Bob: “Het skillspaspoort laat zien dat leerlingen en studenten méér zijn dan hun diploma.”

Bij Curio staan de leerbehoeften van onze leerlingen en studenten centraal. Als dé beroepsopleider van de West-Brabant zetten we ons daar dagelijks voor in. Onze missie is niet voor niets: 'Jij groeit bij Curio en wij groeien met je mee'.  Onze medewerkers vertellen graag hoe zij daar aan werken. Deze keer vertellen Dalilah en Bob over hoe zij het skillspaspoort willen inzetten binnen Curio.

Skillspaspoort

Verborgen competenties zichtbaar maken. Dat is het hoofddoel van het skillspaspoort. De Europese Unie is groot voorstander van deze aanvulling op het diploma en ziet het liefst dat het in heel Europa wordt ingevoerd. Docenten Dalilah Martina en Bob Clerx zijn beiden actief in het leerlab skillspaspoort en onderzoeken de mogelijkheden van het paspoort voor Curio. Ze geven een kijkje in de keuken.

Meer dan een diploma

Leerlingen en studenten ontwikkelen tijdens hun studieloopbaan heel veel vaardigheden. Op school, maar ook daarbuiten. Alleen staan die niet allemaal op hun diploma. Jammer, vindt Dalilah, want juist die vaardigheden zeggen veel over de kwaliteiten van de leerlingen en studenten. “Ze zijn meer dan hun diploma. Misschien zijn ze in hun vrije tijd wel scheidsrechter bij een voetbalclub, wat betekent dat ze leiderschapskwaliteiten hebben en overzicht kunnen houden. Als dit in hun skillspaspoort staat, ziet een potentiële werkgever dat ze die kwaliteiten in huis hebben. Zo helpt het paspoort werkgevers om de juiste persoon voor een vacature te vinden.”

Ontschotting

Een skillspaspoort gaat een leven lang mee. “Je begint al met het bouwen aan je skillspaspoort als je nog op school zit”, legt Bob uit. “In het ideale geval bouw je er je hele werkzame leven aan. Hiervoor is het belangrijk dat je je ook buiten je eigen vakgebied ontwikkelt. Ben je student aan de hotelschool, maar lijkt het je interessant om een cursus bouwkunde te volgen? Gewoon doen. Natuurlijk moet de school daar wel aan meewerken. Dit betekent dat onderwijsinstellingen het ‘hokjesdenken’ los moeten laten en over de grenzen van vakken en sectoren heen moeten kijken. Met andere woorden: voor het succes van het skillspaspoort is ontschotting van het onderwijs een vereiste.”

Ruimte geven

Bob denkt dat het skillspaspoort ook een mooi middel is om inclusief onderwijs te bevorderen. “Je doet recht aan de verschillen tussen leerlingen en studenten. Ze hebben allemaal hun eigen talenten en kwaliteiten. Als ze de ruimte krijgen om die te ontplooien door vakken te volgen buiten het voorgeschreven leerplan, komen ze volledig tot bloei. Als docent kun je daarbij helpen door leerlingen en studenten te stimuleren om hun eigen pad te kiezen. Het gaat er niet alleen om dat ze goede cijfers halen voor jouw vak. Het is belangrijk dat je breder gaat kijken.”

Onderzoek

De afgelopen periode heeft het leerlab veel onderzoek gedaan. “We zijn het land in geweest en hebben gesproken met instellingen die het skillspaspoort al gebruiken”, vertelt Dalilah. “Wat daarbij opviel, is dat er binnen het mbo al veel aandacht is voor het ontwikkelen van een skillspaspoort. Het vo en wo blijven nog een beetje achter.”

Het leerlab heeft ook een theoretisch kader vastgesteld. Bob: “Dat was een flinke uitdaging, want er was heel weinig literatuur te vinden. Daarom hebben we onszelf en de organisatie heel veel vragen gesteld: Wat is een skillspaspoort volgens ons? Wat kan het voor Curio betekenen? Hoe gaan we het paspoort uitrollen in de organisatie? Wie gaat dit doen? Zo kreeg het theoretisch kader langzaam vorm.”

Werken aan een prototype

Nu is het tijd om de verschillende werkvelden binnen Curio enthousiast te maken voor het skillspaspoort. “We hebben inmiddels de hoofd- en deelvragen bepaald die we aan de werkvelden willen stellen”, vervolgt Dalilah. “Hoe het daarna verdergaat? Op basis van de antwoorden maken we een prototype van het skillspaspoort. Vervolgens gaat een groep leerlingen en studenten met het paspoort werken. Hun bevindingen gebruiken we om het paspoort verder te verfijnen. Doel is dat we in juni 2025 een definitieve versie hebben. Daarna willen we het paspoort invoeren binnen Curio.”

"Alles om ons heen verandert voortdurend."

Blijven meebewegen

Dalilah denkt dat het skillspaspoort leerlingen en studenten in de toekomst zal helpen om wendbaar te blijven. “Alles om ons heen verandert voortdurend. Daarom is de kans klein dat je je hele loopbaan in hetzelfde vakgebied werkzaam blijft. Zelf heb ik bijvoorbeeld de overstap gemaakt van docent bouwkunde naar docent digitale vaardigheden. Daarnaast ben ik nu ook leerlingencoördinator en werk ik voor het leerlab. Door jezelf te blijven ontwikkelen, houd je de veranderende maatschappij bij. Zo voorkom je dat je de boot mist.”

Draagvlak

Voor het succes van het skillspaspoort is draagvlak binnen Curio erg belangrijk. Bob: “Het verhaal moet top-down en bottom-up worden verteld. Daarom willen we de raad van bestuur en de onderwijsdirecteuren inzetten als ambassadeurs. Tegelijkertijd gaan we ervoor zorgen dat het skillspaspoort op de werkvloer gaat leven. Het is heel belangrijk dat de invoering van het skillspaspoort geen verplichting van bovenaf wordt. Iedereen binnen Curio moet het willen!”

Wat is een leerlab?

In een leerlab doen we onderzoek naar vraagstukken uit het onderwijs of de maatschappij. Denk aan toekomstgericht en flexibel onderwijs, blended leren of studentenwelzijn. Deelnemers aan een leerlab zijn interne en externe docenten, experts, onderzoekers, leerlingen en studenten. Twee jaar lang komt de groep bij elkaar om kennis uit te wisselen, elkaar te inspireren en te experimenteren. Met als doel dat iedere deelnemer op de eigen werkplek een vernieuwing, verbetering of verandering realiseert. Hier kunnen ook anderen gebruik van maken. Ieder leerlab werkt met opdrachtgevers vanuit het strategisch collectief (alle directeuren en de raad van bestuur) van Curio. Meer informatie over en een overzicht van alle producten van de leerlabs vind je op curio.nl/leerlabs.

Droom van Dalilah en Bob voor 2030 “We dromen ervan dat iedere leerling en student in 2030 een skillspaspoort heeft. En we hopen natuurlijk dat dit ervoor zorgt dat werkgevers hun werknemers straks optimaal in hun kracht kunnen zetten.

Dit artikel staat in de tweede editie van het Curio magazine. Hierin laten we zien hoe wij invulling geven aan ons instellingsplan. In ons instellingsplan staat beschreven waar we de komende jaren aan willen werken. Lees het Curio magazine.