Chris Wessels: “ Wij willen leerlingen niet confronteren met wat ze fout doen. We begeleiden ze door met ze mee te lopen”
Bij Curio staan de leerbehoeften van onze leerlingen en studenten centraal. Als dé beroepsopleider van de West-Brabant zetten we ons daar dagelijks voor in. Onze missie is niet voor niets: ‘Jij groeit bij Curio en wij groeien met je mee’. Onze medewerkers vertellen graag hoe zij daar aan werken. Deze keert vertelt Chris iets over hoe hij zijn focus op welzijn, duurzaamheid en burgerschap actief uitdraagt.
Niet elke leerling doorloopt fluitend de middelbare school. Sommigen hebben net iets meer ondersteuning en aandacht nodig. Bij Curio pomona krijgen jongeren de kans om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen. Onderwijsmanager Chris Wessels zet zich elke dag met hart en ziel in voor zijn leerlingen. Hij is er voor ze en biedt structuur. Zo draagt hij bij aan een fijne schooltijd. “Ik ervaar het als een cadeautje dat ik dit werk mag doen.”
Oprecht interesse
Veel leerlingen op Curio pomona hebben een lastige thuissituatie. Dit heeft veel invloed op hun gedrag en prestaties op school. Chris weet uit eigen ervaring hoe dat is. “Ik heb zelf geen makkelijke jeugd gehad en was daardoor ook geen makkelijke leerling. Op veel scholen ontbreekt het aan echte aandacht voor de leerlingen. Als een leerling langere tijd afwezig is geweest, dan vraagt de docent niet: ‘Hoe gaat het met je’, maar: ‘Wanneer ga je je toets inhalen?’. Ik ben ervan overtuigd dat als docenten meer oprechte interesse in het welzijn van hun leerlingen tonen, er veel minder kinderen bij ons terechtkomen.”
Eerste kwartier
Bij Curio pomona bestaan de klassen uit maximaal vijftien personen. Daardoor kunnen de docenten hun leerlingen de aandacht geven die ze verdienen en hulp bieden bij de dingen die ze moeilijk vinden. Denk aan leren of omgaan met anderen. Chris: “Iedere dag begint met ‘het eerste kwartier’. Dan controleert de mentor of de leerlingen al hun spullen bij zich hebben en of hun huiswerk af is. Door dit in te bouwen, geven we de leerlingen de ruimte om te landen op school. Leerlingen kunnen vertellen hoe ze zich voelen of hoe het komt dat hun huiswerk niet is gemaakt. Pas daarna beginnen de lessen. Dit verkleint de kans dat leerlingen zich bijvoorbeeld niet kunnen focussen, door een onrustig begin van de dag thuis. Na schooltijd gaan veel leerlingen naar onze ‘huiskamer’. Daar kunnen ze huiswerk maken, spelletjes doen of gewoon een beetje kletsen. Er zijn altijd een paar docenten aanwezig om te helpen. Deze combinatie van leren en sociaal contact werkt heel goed.”
Stap voor stap
Curio pomona biedt de leerlingen veel structuur. “We maken duidelijke afspraken en planningen en kijken regelmatig samen met de leerlingen hoe het gaat”, vertelt Chris. “Ze leren door te doen. Soms gaat dat mis. Maar dat hoort erbij. Daar leren ze het meeste van. Wij willen leerlingen niet confronteren met wat ze fout doen. We begeleiden ze door met ze mee te lopen. Soms doen we dat letterlijk door samen een wandeling te maken. Zo werken we samen toe naar het uiteindelijke doel: doorstroom naar het mbo.”
Koken voor het Leger des Heils (quote “Op onze school krijgen leerlingen positieve feedback”
Volgens Chris levert Curio pomona een belangrijke bijdrage aan de maatschappij. “Veel van onze leerlingen voelen zich onbegrepen. Op onze school werken ze aan hun persoonlijke ontwikkeling en krijgen ze positieve feedback. Daardoor kunnen ze uitgroeien tot een volwaardig lid van de samenleving. We laten ze ook inzien dat het belangrijk is om anderen te helpen. Af en toe koken onze leerlingen voor mensen die worden opgevangen bij een vestiging van het Leger des Heils bij ons in de buurt. Vooral de jongeren die geen goede thuissituatie hebben, vinden het fijn dat ze zich op deze manier nuttig kunnen maken. Je ziet ze groeien.”
Trouwfeest
Met een aantal oud-leerlingen heeft Chris nog steeds contact. “Af en toe komen ze langs om een praatje te maken. Velen van hen zijn goed terechtgekomen en hebben een fijne baan of een bloeiend bedrijf. Er zijn zelfs oud-leerlingen die hun eigen kinderen bij Curio pomona aanmelden, omdat ze weten wat de school voor je persoonlijke ontwikkeling kan betekenen. Laatst stond er een oud-leerling bij me voor de deur die vroeger van Curio pomona afgestuurd was. Hij vertelde dat hij ging trouwen en nodigde me uit voor het trouwfeest. Toen ik hem vroeg waarom, vertelde hij dat zijn moeder had gezegd dat hij iemand moest uitnodigen die voor een verandering in zijn leven had gezorgd. Dat was ik. Daar kreeg ik tranen van in mijn ogen. Op zo’n moment weet je: mijn werk doet er toe.
Droom van Chris voor 2030
“Ik droom ervan dat de pomona-aanpak in 2030 in heel Curio is doorgevoerd. Ik weet zeker dat er mooie, doorlopende leerlingen ontstaan als de sectoren en het voortgezet onderwijs samen plannen maken.
Dit artikel staat in de tweede editie van het Curio magazine. Hierin laten we zien hoe wij invulling geven aan ons instellingsplan. In ons instellingsplan staat beschreven waar we de komende jaren aan willen werken. Lees het Curio magazine.