Lotte van Kempen – docent | Onderwijs vernieuwen doe je nooit alleen

Docent, coördinator, programmaleider, lerarenopleider: het werk van Lotte van Kempen is meer dan gevarieerd. Toch is er één rode draad in haar 24-jarge carrière bij Curio. Lotte kijkt altijd met een vernieuwende blik naar taken en uitdagingen. 'Niet iedereen hoeft met innovatie bezig te zijn, het gaat om een goede mix. Daar profiteren onze leerlingen en studenten het meeste van.'

 

Lotte is van oorsprong verbonden aan de middelbare school Curio de rotonde. Deze school biedt extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben. ‘Ik heb een veelzijdige baan. Soms geef ik les en soms coördineer ik projecten. Zo ben ik nu onze visie op traumasensitief onderwijs aan het uitwerken. Verder ben ik actief bij de lerarenopleiding van de Hogeschool Rotterdam en ben ik programmamanager van drie programma’s bij Curio. Deze hebben allemaal te maken met innovatie en onderzoek: pioniers, leerlabs en practoraten.’

Leraar: de meest zinvolle baan
Hoewel het druk is, geniet Lotte elke dag van haar werk. ‘Leraar zijn is een heel zinvol beroep. Eigenlijk de meeste zinvolle baan. Ik zeg altijd: “leraren geven het leven door.” Daarom werk ik in het onderwijs. Ik heb daar nooit aan getwijfeld en ik vermoed dat ik daar nooit aan ga twijfelen. Zeker ook niet omdat Curio mij steeds veel ruimte geeft om aan de slag te gaan met innovatie en onderzoek. Kortom: bezig zijn met uiteenlopende ideeën over het onderwijs en die samen met collega’s uitwerken tot iets bruikbaars. Soms is daar een lange adem voor nodig, veranderingen gaan niet vanzelf. Maar dingen groeien door te blijven, door te verbinden, door iets samen voort te zetten. En dat is nodig om te kunnen doen wat goed is voor onze leerlingen en studenten.’ 

Onderwijs dat meebeweegt met de toekomst
Haar motivatie komt voort uit de overtuiging dat innovatie vooruitgang betekent. ‘Ik ga ervan uit dat we allemaal de wereld steeds beter willen maken. Daar heb je innovatiekracht voor nodig. Dat betekent niet dat het nu niet goed gaat, maar je vernieuwt zodra iets een probleem is of dreigt te worden. En zo zorgen we elke dag voor beter onderwijs. Onderwijs dat niet alleen vakkennis biedt, maar jongeren ook helpt uit te groeien tot goede burgers, buren, collega’s en vrienden. Daarvoor moeten wij bijblijven, of liever nog vooruitlopen.’

Balans tussen innovatie en toewijding
Dat betekent in Lotte’s ogen niet dat alle collega’s steeds voorop moeten lopen. ‘Als iedereen binnen Curio tegelijk aan vernieuwing begint, raakt de organisatie binnen een jaar uit balans. Het gaat juist om de combinatie van verschillende talenten. Een innovatieve collega mag er zijn, iemand die zich volledig richt op studenten ook. We doen het samen. Het liefst met aardige, vriendelijke, geduldige en gezellige collega’s. Het is fijn als daar mensen bij zitten die met een innovatieve blik naar een probleem of uitdaging kijken. Die onderzoeken of iets al ergens anders is opgelost en wat wij daarvan kunnen leren. Tegelijkertijd heb ik veel bewondering voor docenten die zich echt vastbijten in de uitdagingen van onze leerlingen en studenten. En die niet loslaten. Ook die zijn keihard nodig.’

Nieuwe collega’s verdienen warm welkom
Lotte is dan ook blij met mensen die als zij-instromer het onderwijs ingaan. ‘Een dik applaus voor deze nieuwe collega’s! Ze brengen de zo hard nodige extra arbeidskracht én vernieuwing en frisse blikken. We hebben ze nodig en ik vind het heel knap dat iemand zo’n stap maakt. Het is echt niet eenvoudig als het nieuw voor je is. Daarom wil ik eigenlijk hier ook langer zittende collega’s oproepen om startende collega’s met net zoveel zorg te omringen als we doen bij onze leerlingen en studenten.  Ga de verbinding aan. Laat ze vertellen wat er in de klas gebeurt en wat ze meemaken. Laat ze voelen dat ze er niet alleen voorstaan. Daar kunnen we samen alleen maar beter van worden!’