Loren Al Mohamed en Hans-Peter Nouwen – student en docent | Meer dan lessen alleen

‘Bij Hans-Peter voelde ik me gelijk op mijn gemak. Hij was niet zomaar een docent, hij hielp mij echt,’ zegt Loren Al Mohamed. Samen met docent Hans-Peter Nouwen blikt ze terug op hun schooljaar in ‘de leukste klas’ van Curio.

De eerste ervaringen
Loren: ‘Ik kom uit Syrië en woon nu bijna vier jaar in Nederland. Tijdens de entreeopleiding bij Curio kwam ik in de klas van Hans-Peter. Die opleiding heb ik afgerond en nu volg ik mbo niveau 2. Het voelde wat onwennig, maar Hans-Peter stelde mij op mijn gemak.’

Hans-Peter: ‘Ik werk sinds 2007 bij Curio, eerst in de zorgopleiding en later bij dienstverlening. Vanuit mijn achtergrond in de verpleegkunde wilde ik jongeren meenemen in mijn ervaringen. Toen ik voor het eerst lesgaf aan anderstalige studenten wist ik meteen: dit is wat ik wil doen. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk. Loren was daar een mooi voorbeeld van: eerlijk, open en leergierig. Dat motiveerde mij om de overstap naar entree anderstaligen in Breda te maken.’

De leukste klas
Hans-Peter: ‘De eerste klas met anderstalige studenten was meteen ook de leukste. De samenwerking met studenten verliep prettig. We konden wederzijds een lolletje trappen.’ Loren: ‘Het voelde echt als de leukste klas. We hielpen elkaar altijd. Ik had zin om naar school te gaan. Sinds anderhalf jaar is ook mijn familie hier. Ik ben hun tolk en mantelzorger, dus ik regel bijna alles. Soms betekende dat dat ik later kwam of een keer niet naar school kon. Veel docenten begrijpen dat niet, maar Hans-Peter wel. Hij luisterde en dacht mee. Dat gaf mij rust.’

Samen een schoolkrant maken
Loren: ‘Op een dag zei Hans-Peter: we gaan een schoolkrant maken. Eerst snapte ik er niks van. Maar we kregen uitleg van een échte journalist. En wij leerden stap voor stap hoe het werkt. Iedereen schreef zijn eigen verhaal. Ik schreef over journalistiek en maakte een grappig stuk over een glijbaan in de school. Toen ik de krant in mijn handen had, was ik trots. Dit project leerde ons als studenten ook om goed samen te werken, er werd naar iedereen geluisterd.’

Hans-Peter: ‘Binnen het project van de schoolkrant kwamen alle vakken samen: taal, burgerschap, samenwerken. Het liet zien hoe studenten kunnen groeien. Maar het belangrijkste was dat ze hun eigen verhaal konden vertellen. Dat maakte indruk.’

Samen een schoolkrant maken
Loren: ‘Op een dag zei Hans-Peter: we gaan een schoolkrant maken. Eerst snapte ik er niks van, maar we kregen uitleg van een journalist en leerden stap voor stap hoe het werkt. Iedereen schreef zijn eigen verhaal. Ik schreef over journalistiek en maakte een grappig stuk over een glijbaan in de school. Toen ik de krant in handen had, was ik trots. Het project leerde ons samenwerken en liet zien dat er naar iedereen werd geluisterd.’

Hans-Peter: ‘Binnen dat project kwamen alle vakken samen: taal, burgerschap, samenwerken. Maar het belangrijkste was dat studenten hun eigen verhaal konden vertellen. Dat maakte indruk.’

(De video van het project is hier te bekijken)

Ruimte om te pionieren 
Hans-Peter: ‘De schoolkrant is een goed voorbeeld van de ruimte die ik bij Curio krijg. Pionieren maakt het onderwijs rijker. Mijn tip aan collega’s: ga ervoor, stap uit je comfortzone en kijk ook eens bij andere opleidingen. Er zijn zoveel kansen.’

Humor en vertrouwen
Loren: ‘Voor mij was het belangrijk dat Hans-Peter mij begreep. Hij hielp me om school te combineren met mijn verantwoordelijkheden thuis. Daardoor kon ik doorgaan. Hij was behulpzaam én maakte school leuk. Bijvoorbeeld toen hij met carnaval verkleed kwam. Niet alle docenten doen dat.’

Hans-Peter: ‘Loren liet mij zien hoe belangrijk goed contact is tussen docent en student. Eerst elkaar leren kennen, dan pas kun je écht leren. En leren gaat niet alleen over boeken en toetsen. Soms moet je ook een beetje gek durven doen. Zo zette ik eens een hobbelpaard voor de deur om met de klas “Er staat een paard in de gang” te zingen. Dat verrast en maakt school leuker.’