Kaoutar El Massoudi – student | Geen twee stapjes naar achter: twee stapjes naar voren

Als je haar hoort praten, kun je haast niet geloven dat Kaoutar El Massoudie pas twee jaar in Nederland woont. Zó goed spreekt ze Nederlands. Op de internationale schakelklas (isk) van Curio in Breda behaalde ze in twee jaar tijd alle gestelde doelen. Nu stroomt Kaoutar door naar de studie software development op mbo niveau 4.

Een voorbeeldstudent, zo omschrijven haar docenten Kaoutar. “Ze heeft niet alleen een focus op school maar is ook heel sociaal en creatief.” De waardering is wederzijds, Kaoutar had een hele fijne tijd op de isk. Nu maakt ze de overstap naar een mbo 4 opleiding bij Curio. Ze vindt het spannend maar heeft er veel zin in.

Nieuw land, nieuwe taal
Spannend was het twee jaar geleden ook toen Kaoutar voor het eerst naar de internationale schakelklas ging. ‘Ik ben hier vanuit Marokko bij mijn vader komen wonen en moest natuurlijk de taal leren. Dat voelde als twee stapjes achteruit. Mijn vriendinnen in Marokko begonnen wel meteen met een gerichte studie. Maar nu twee jaar later weet ik: ik ben niet twee stapjes naar achteren gegaan maar juist twee stapjes naar voren. Ik heb een nieuwe taal, een nieuw land en een nieuwe cultuur leren kennen. Ik ben echt gewend en heb mijn plekje gevonden.’

Ik voel mij hier welkom
Dat nieuwe land bevalt haar goed. ‘Mensen zijn hier heel vriendelijk en behulpzaam. Als je een probleem hebt, willen ze je helpen en steunen. Ik heb nooit te maken gehad met negatieve dingen. Ik  voel me hier echt welkom. Zeker op bij de internationale schakelklas. Daar zijn docenten en leerlingen echt speciaal. Dat kun je misschien op een gewone school niet vinden.’

Vriendelijkheid motiveert
Kaoutar gaat dan ook zeker haar docenten missen, vertelt ze. ‘Ik had bijvoorbeeld een vrij jonge docent, die was zo vriendelijk. Altijd een glimlach, altijd duidelijk. Ik heb een hele leuke tijd gehad. Ik denk dat het heel erg motiverend is als docenten echt en vriendelijk zijn. Als iemand een begeleider krijgt die hem steunt en tips en adviezen geeft, kan dat zijn hele toekomst beïnvloeden.’

Steun van school en thuis
Er is ook veel steun vanuit huis, benadrukt Kaoutar. ‘Mijn vader zei dat als we hier wilden wonen, we wel de taal moesten leren. Want alleen dan kun je met anderen communiceren en een mooie toekomst voor jezelf maken. En die moet je echt zelf maken. Die steun van mijn ouders én van mijn school, maakte dat ik de isk in twee jaar heb behaald. Dat kwam ook door mijn doorzettingsvermogen, vertelden de docenten mij. Dat is heel fijn om te horen.’

Klaar voor de volgende stap
Kaoutar kijkt dan ook met vertrouwen uit naar de vervolgstap. ‘Ik was 11 jaar toen ik de wereld van het programmeren ontdekte. Het is echt mijn passie. Dus de keuze voor een opleiding was niet moeilijk. Voor de opleiding software development staat vier jaar, maar ik wil het in drie jaar doen. Ik denk dat dat ook wel lukt. Ik heb veel vertrouwen gekregen tijdens mijn eerste jaren in Nederland. De Nederlandse taal is echt moeilijk om te leren maar het is me best snel gelukt. Daar ben ik trots op.’