You are here:

Docent aan het woord: Jan van der Coer

Of je nu accountmanager wilt worden, marketingspecialist of salesmedewerker, commerciële vakken hebben voor 75% dezelfde basis. Daarom starten studenten internationale groothandel, sales en marketing, retail en International Business Studies in Breda en Roosendaal met hetzelfde basisjaar. Docent marketing Jan van der Coer is 1 van de ontwerpers van dit basisjaar. “Het is een mooie mix van theorie en loopbaanleren. Studenten gaan 4 dagen per week naar school, elke vrijdag gaan ze naar een echte retailer, groothandel of salesafdeling om praktijkopdrachten doen. Zo ontdek je het beste waar je enthousiast van wordt en wat voor werk bij je past.” 

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Jan Avn De Coer04
Jan van der Coer, docent marketing
Het basisjaar geeft studenten goed inzicht in wie ze zijn en wat bij ze past

Het basisjaar economie en ondernemen geeft alle studenten de kans om zich te oriënteren op verschillende studierichtingen. Na het eerste studiejaar kies je een uitstroomrichting, bijvoorbeeld ondernemer handel, retailspecialist of accountmanager. Daar ga je de jaren daarna mee verder. Jan: ” Bij het ontwerp van dit basisjaar hebben we kritisch gekeken of we ons onderwijs goed hebben ingericht: zijn de lessen actief, is de leerlingbegeleiding op orde en zit er genoeg praktijk in het onderwijsprogramma? Daar kan ik voor de volle 100% ‘ja’ op zeggen.” 

Dankzij het basisjaar krijgen studenten goed inzicht in wie ze zijn en wat bij ze past. “Iedereen kan zich breed oriënteren. Het basisjaar bestaat uit blokken van steeds 7of 8 lesweken. In die tijd bezoeken ze op 6 vrijdagen steeds een bedrijf waarvoor ze een opdracht uitvoeren. Dat kan bijvoorbeeld een kort marktonderzoekverslag zijn of een analyse van verkoopgesprekken. En uiteraard krijgen ze feedback van de bedrijven. Daarop moeten ze dan weer reflecteren.” 

Zo enthousiast als Jan is over het basisjaar, zo enthousiast is hij ook om docent te zijn. “Ik kom ook steeds weer tot andere inzichten door mijn studenten. Sommigen hebben al een eigen bedrijf, bepaalde passies die je niet achter iemand zou zoeken of behoeften die anders liggen dan je als onderwijsteam had verwacht. Ik leer van mijn studenten. Dat is echt vet.” 

De opleiding economie en ondernemen staat bol van de mooie projecten. Jan: “Bijvoorbeeld het salespracticum. Daar begeleiden we de studenten bij het ontwikkelen van salescompetenties, zoals communicatieve vaardigheden en met zelfvertrouwen je boodschap overbrengen.” Verder organiseren de studenten ook de stagemarkt. Hier komen bedrijven heen die op zoek zijn naar stagiairs in commerciële functies. “Op zo’n markt zien de bedrijven de studenten op een andere manier. Ze lopen er rond met hun vrienden en laten zichzelf meer zien. Bedrijven zien daar dus echt wat voor vlees ze in de kuip hebben als ze iemand een stagecontract aanbieden.” Tijdens die stages worden de studenten ook meteen geëxamineerd, bijvoorbeeld via de beoordeling van een marketingplan.  

De fijnste plek op school vindt Jan het salespracticum lokaal. “Eerlijk gezegd heeft onze school nog te veel traditionele lokalen. Maar het practicumlokaal hebben we ingericht als een flexibele werkruimte. Studenten kunnen kiezen waar ze willen zitten; naast elkaar aan een bureau, apart in de zithoek, lekker actief aan de statafel of afgesloten in een telefooncel. Een fijne omgeving om te werken.” 

De studenten van Jan die gaan werken, worden vaak accountmanager bij een bedrijf. “Ook doorstuderen komt vaak voor. Bijvoorbeeld commerciële economie op het hbo. De praktische Associate Degree wordt steeds populairder.” 

Lees ook