You are here:

Leren lesgeven op afstand: Sjoukje Rietbroek

Curio maakt zich klaar voor de toekomst. Niet alleen met een nieuwe naam en organisatie. Onze medewerkers zorgen er met talloze projecten voor dat we dé beroepsopleider van de regio blijven. Flexibel werken is daar een voorbeeld van. Deze manier van werken is door de coronacrisis in een stroomversnelling beland. In deze serie vertellen bevlogen docenten hoe zij het onderwijs razendsnel toekomstbestendig maakten. In deze editie: Sjoukje Rietbroek. Onderwijs op afstand was voor haar doelgroep nóg uitdagender. Want hoe geef je online les aan leerlingen die niet eens een laptop of internet hebben?

Sjoukje 2

Naam: Sjoukje Rietbroek
Leeftijd: 39
Functie: docent Nt2, mentor  
Domein: internationale schakelklas (isk)

Sjoukje is docent en mentor bij Curio isk. Ze geeft Nederlandse taallessen aan 12- tot 16-jarigen. Haar leerlingen komen allemaal uit het buitenland. Uit landen zoals Syrië, Eritrea, Polen en de Filipijnen. Maximaal twee jaar leren ze de Nederlandse taal bij isk. Daarna stromen ze uit naar het regulier onderwijs.

Hoe is je manier van werken veranderd sinds de coronacrisis?

“Ineens gaat alles digitaal. Voorheen bijna niets, behalve enkele computerlessen. De leerlingen zitten thuis. Twee keer per dag bel ik met ze en geef ik huiswerkopdrachten.”

Zijn er door de huidige situatie extra uitdagingen in het werk?

“We dompelen onze leerlingen normaal heel de dag onder in de Nederlandse taal. Nu maken ze alleen hun opdrachten. Ze oefenen haast niet. En hoeven niet heel de dag Nederlands te praten. Daardoor zakt een groot deel van de Nederlandse taal weg. Dat is vooral heel erg voor de leerlingen die dit jaar uitstromen.”

Heb je in deze periode nieuwe, creatieve oplossingen bedacht?

“Sommige leerlingen hadden geen computer of internet. Of ze moesten een laptop met zes anderen delen. We zijn daarom eerst laptops en boeken gaan rondbrengen. En we installeerden internet bij de leerlingen thuis. Zo zorgden we ervoor dat ze in ieder geval digitaal les kónden krijgen. Vervolgens maakten we WhatsApp-groepen aan waarin we de taken doorgaven. Ik zag er behoorlijk tegenop om de leerlingen met Teams te leren omgaan. Hoe leg je dat uit aan iemand die Nederlands niet goed begrijpt? Bovendien zijn veel leerlingen niet gewend om internet te gebruiken. In de klas is lichaamstaal enorm belangrijk, dat mis je nu volledig. Uiteindelijk ging het hartstikke goed. We werkten steeds met een thema waar alle lessen om draaiden. Ook bijvoorbeeld de lessen burgerschap. Zo blijven de woorden veel beter hangen.”

Hoe gaan de leerlingen met de nieuwe situatie om?

“Door de coronacrisis is de achterstand van de leerlingen nóg groter geworden. Dat is echt heel erg zuur voor ze. Daarnaast zit hun hele sociale netwerk hier op school. De thuissituatie is ook niet altijd even makkelijk. Bij gezinnen die uit oorlogssituaties komen bijvoorbeeld. Sommige gezinnen zijn al jaren op de vlucht. School is de eerste stabiele plek voor ze. Onze doelgroep leert graag en werkt hard. Als ze vakantie hebben, balen ze dat ze niet naar school kunnen. Ik ben blij dat ze sinds 8 juni weer vier dagen per week naar de locaties komen.”

Heeft het lesgeven op afstand je inzichten opgeleverd?

“We moeten veel meer tijd besteden aan het digitaliseren van onze leerlingen. Dit was nooit een prioriteit. Sommigen hebben niet eens een e-mailadres of weten wat dat is. Dat hebben ze wel nodig voor hun toekomst. De video’s die de leerlingen maakten, vond ik erg leuk. De opdracht was dan bijvoorbeeld om iets te vertellen over hun huis. Je krijgt zo een inkijkje in hun thuisomgeving. Een leerling die altijd muisstil in de klas zat, verraste met superleuke spontane video’s. Je leert leerlingen dus ook anders kennen in deze periode.”

Wil je verder nog iets kwijt?

“Ik ben blij dat alle leerlingen in beeld zijn gebleven. Maar meer dan ooit staan ze met 1-0 achter. Vanaf nu is het praten, praten, praten. Een deel van de klas heeft nog een jaar. De rest stroomt dit jaar uit naar praktijkonderwijs of mbo niveau 1 of 2. Dan zitten ze echt in een Nederlands schoolsysteem. Het is een marathon geweest. Je bent docent omdat je voor de klas staat. Dáár krijg je energie van. Ik heb dat zo gemist de afgelopen maanden. Je maakt er het beste van, maar ik vond het echt stom. Nu zie ik gelukkig de kinderen weer. Dan weet je: dit is waar je het voor doet.”

In deze serie vertellen onze docenten over lesgeven op afstand. Het overzichtsartikel vind je hier.

We moeten veel meer tijd besteden aan het digitaliseren van onze leerlingen. Dit was nooit een prioriteit, maar ze hebben het wel nodig voor hun toekomst

Lees ook