You are here:

Leren lesgeven op afstand: Jesse Rutters

Curio maakt zich klaar voor de toekomst. Niet alleen met een nieuwe naam en organisatie. Onze medewerkers zorgen er met talloze projecten voor dat we dé beroepsopleider van de regio blijven. Flexibel werken is daar een voorbeeld van. Deze manier van werken is door de coronacrisis in een stroomversnelling beland. In deze serie vertellen bevlogen docenten hoe zij het onderwijs razendsnel toekomstbestendig maakten. In deze editie: Jesse Rutters. Hij maakt al jaren veel gebruik van digitale tools in zijn lessen. Dat kwam goed van pas bij het online lesgeven. 

Jesse Rutters

Naam: Jesse Rutters
Leeftijd: 29
Functie: docent economie
School: Curio de rotonde

Jesse is sinds 2016 docent economie op vmbo-school Curio de rotonde. Hij houdt van zijn zoontje, hardlopen, mountainbiken en klussen. Zijn vriendin staat ook voor de klas op een middelbare school in Breda.

Hoe is je manier van werken veranderd sinds de coronacrisis?

“Mijn hoofd sloeg op hol toen ik tijdens de persconferentie hoorde dat de middelbare scholen dicht moesten. Hoe ga ik mijn lessen vormgeven? Wat is belangrijk? Wat moet anders? Welke oplossingen kan ik daarvoor bedenken? Diezelfde avond werd mij gevraagd mee te denken over onderwijs op afstand op onze school. Ik heb die nacht weinig geslapen. In de eerste week ontstond gelukkig al snel een haalbaar plan. Dat pasten we in de loop van de tijd nog een aantal keer aan. Onder andere naar aanleiding van enquêtes die ik uitzette onder collega’s en leerlingen. Deze feedback was erg waardevol. Het zorgde ervoor dat we als school snel de knelpunten konden aanpakken.”

Zijn er door de huidige situatie extra uitdagingen in het werk?

“Voor de coronacrisis deed ik al veel met digitale tools in mijn les. Een deel van deze tools zette ik ook in bij het afstandsleren. Om toch interactie met leerlingen te hebben en ze te activeren. Maar de verschillen met klassikaal lesgeven zijn gigantisch. Online kennis overdragen gaat op zich aardig. Controleren of de leerlingen je uitleg ook echt snappen is een tweede. Je merkt pas of ze het hebben begrepen bij het inleveren van de opdrachten. Ik zorg altijd dat er ruimte is voor individuele vragen na de les. Door een inbelmomentje te organiseren als verlengde van de instructie. Daarnaast is, zeker op onze school, de relatie met de leerling erg belangrijk. Die component van het leraarschap miste ik misschien nog wel het meest. Daarom gaf ik soms de relatie voorrang op de kennisoverdracht.”

Heb je in deze periode nieuwe, creatieve oplossingen bedacht?

“Deze periode sterkte mij in het idee dat digitale onderwijstools van meerwaarde kunnen zijn in de klas. Mits goed gebruikt. Ik maakte bijvoorbeeld veel gebruik van het programma Nearpod. Daarin maak je een PowerPoint-achtige presentatie. Tussendoor activeer je de leerlingen door middel van vragen, quizzen, memory en andere activiteiten. In de klas gebruik ik dit ook. Niet alleen om leerlingen bij de les te houden, maar ook om inzicht te krijgen in hun voortgang. Tijdens het afstandsleren testte ik de optie om leerlingen op hun eigen tempo door een les te laten werken. Dat beviel super goed. Sommige leerlingen gingen sneller door de lesstof heen, anderen voelden juist niet de druk van hun klasgenoten. Deze optie bood ook de mogelijkheid om leerlingen zelf al eens te laten stoeien met de stof. Daardoor hadden we tijdens het inbelmoment tijd om huiswerkopdrachten te bespreken. Ook dit is een ervaring die ik meeneem.”

Hoe gaan de leerlingen met de nieuwe situatie om?

“Ik ben trots op onze leerlingen en hoe zij omgingen met de veranderde situatie. Ze durfden zich kwetsbaar op te stellen, zorgden voor elkaar en spraken uit hoe ze zich voelden. Ze  beten zich vast in hun huiswerk en verzamelden in hun netwerk alle hulp die ze konden krijgen. Leerlingen werden in korte tijd écht zelfstandiger. En ze beseften wat voor belangrijke rol school in hun leven speelt.”

Hoe ervaar je het thuiswerken?

“Een leerling irriteerde zich enorm tijdens een online les, omdat er continue hoog gegil te horen was. Gefrustreerd vroeg ze of diegene daarmee kon stoppen. Ze wist niet dat mijn half jaar oude zoontje de dader was. Die zat naast mij te gillen van plezier. Lesgeven op afstand was enorm hard werken. Maar tegelijkertijd was het erg bijzonder om heel de dag met de kleine man thuis te zijn. En alles van zo dichtbij mee te maken. Mijn leerlingen vroegen op school al regelmatig hoe het met hem ging, maar nu kon ik hem af en toe ook laten zien. Apetrots natuurlijk.”

Hoe zorg je toch voor ontspanning?

“De eerste weken had ik moeite om mijn werk los te laten. We moesten enorm veel doen en over allerlei mediums communiceren: Teams, telefoons, WhatsApp, email, Magister en nieuwsbrieven. Na verloop van tijd kon ik meer rust creëren door de dingen te doen die we daarvoor ook deden. Hardlopen bijvoorbeeld, maar ook mountainbiken en met z’n drieën wandelen. Ik ben ook meer gaan lezen om los te komen van dat eeuwige beeldscherm. Dat bevalt ontzettend goed.”

Heeft de nieuwe situatie je inzichten opgeleverd?  

“Voor de coronacrisis gingen we regelmatig uit eten, naar het terras of een ijsje halen. We merkten dat we die dingen de afgelopen maanden niet eens zo erg misten. Nu koken we thuis vaak uitgebreider. We bakken zelfs regelmatig een taart, of vers brood. En we genieten nóg meer van onze heerlijke tuin en de prachtige natuur om Breda. Klinkt heel burgerlijk en kneuterig, maar daardoor is het niet minder waar.”

Wil je verder nog iets kwijt?

“Ik ben dankbaar dat ik op Curio de rotonde mag werken met zulke bevlogen collega’s en lieve leerlingen. Het was, en is, een intense periode. Maar ik vind het ontzettend knap hoe wij er als school het beste van weten te maken. En elkaar niet uit het oog verliezen.”

In deze serie vertellen onze docenten over lesgeven op afstand. Het overzichtsartikel vind je hier.

Leerlingen werden in korte tijd zelfstandiger en beseften wat voor belangrijke rol school in hun leven speelt

Lees ook