Toekomstproef onderwijs

Wat zou je er van vinden als de leerling zelf zijn of haar leertraject bepaalt? Hoe meet je of een leerling de lesstof voldoende kent, als het onderwijs de beoordeling aan de hand van cijfers en rapporten los zou laten? Deze vragen fascineren ons bij het toekomstlab mateloos! Lees hieronder meer over ons onderzoek de afgelopen jaren. Deze eerste editie van het Toekomstproef Leerlab loopt van 2020 - 2022.

Deelnemers toekomstproef onderwijs

Stefan Backx
Newman college
Coördinator bèta challenge programma
Inge Backx
Hogeschool Inholland
Onderwijsassistent en student
Daniëlle Bennenk
Curio VGG
Docent ondernemerschap en projectleider
Joris van den Broek
Curio de rotonde
Docent robotica, techniek en projectmedewerker Sterk techniek onderwijs
Maaike van Dort
MEC training
Eigenaar, trainer en coach
Sarah Evers
Kleinkunstig
Adviseur educatie
Joris van der Heijden
VR in school
Accountmanager
Femke Heijligers
Curio economie en ondernemen
Docent en stagecoördinator
Tim Hoefeijzers
Curio start
Docent en loopbaanbegeleider
Xander van Manen
Curio economie en ondernemen
Docent postproductie en camera
Fleur Matthee
Curio steenspil
Leerlableider en docent
Salva de Nooijer
Curio economie en ondernemen
Docent mediavormgeving, lid designteam gamification Experium
Pleuni Rozie
Vakdidacticus
Myrthe Simons
Curio zorg en welzijn
Docent verpleegkunde
Judith Tak
Curio steenspil
Docent

Missie toekomstproef onderwijs

Voor ons gaat goed onderwijs over het kunnen beantwoorden van vragen van leerlingen. Hun vragen zouden moeten opkomen vanuit hun ambities. Ons leerlab vindt dat er in het onderwijs meer ruimte moet komen voor talentontwikkeling en divergent of flexibel denken. Ook moet een docent kunnen inspelen op ontwikkelingen in de samenleving.

Om het onderwijs te kunnen vernieuwen, is het nodig om bepaalde drempels voor docenten en onderwijsmanagers weg te nemen. Denk hierbij aan drempels zoals tijd, geld, middelen, kennis en de bereidheid om te veranderen. Hiervoor willen wij een draagvlak creëren en laten zien dat flexibiliteit in het onderwijssysteem mogelijk is.

Kernwaarden
Om duidelijk te maken waar ons Leerlab voor staat, hebben wij een onze kernwaarden bepaalt. Deze waarden liggen ten grondslag aan het tot leven wekken van onze missie. Onze kernwaarden zijn:

  • Dynamisch: Wij zijn bereid om te veranderen
  • Lef: Wij staan aan de frontlinie om een ander geluid te geven
  • Activeren: We zetten aan tot meer bewustwording en nieuwe concepten
  • Vooruitstrevend: We omarmen innovatie en experimenteren

 

Plan van aanpak

Ons plan van aanpak komt voort uit Design Thinking. Wij gaan aan de slag in twee werkgroepen, waarbij de uitgangspunten van 5 prototypes de leidraad vormen voor een uitvoering die op maat wordt gemaakt per doelgroep, klant of school. De ene werkgroep gaat een meetlat, tijdlijn en visie uitwerken. Deze zal leidend zijn voor ons werkproces. De andere werkgroep gaat een Experience vormgeven voor onze doelgroep.

Conceptboek

We willen ons leerlab afsluiten met het presenteren en uitvoeren van ons concept. Vaak worden de begrippen ‘concept’ en ‘idee’ door elkaar gebruikt. Een concept is veel concreter dan een idee. Om ons concept concreet te maken en meer van waarde te laten zijn, werken wij aan een Conceptboek. Dit is de kapstok voor alles wat we onderzoeken en doen en komt voort uit onze visie. Met het Conceptboek hopen wij onze visie en missie te kunnen delen en anderen te activeren. Naast de uitvoering van het concept op de korte termijn, zal ons Conceptboek hopelijk ook mogelijkheden en kansen openen voor anderen om in de toekomst beslissingen en acties te ondernemen.

Experience

We ontwikkelen een Experience waar docent, student en onderwijsmanager samen aan de slag gaan om Toekomstproef onderwijs te creëren, en waar zij voor hen relevante vraagstukken rondom het toekomstige onderwijs zelf kunnen beleven. Een van onze doelstellingen is dat zij dit vervolgens direct in de praktijk kunnen toepassen.

Inspireren en motiveren

Wij als leerlab gaan de verschillende rollen binnen het onderwijs inspireren, motiveren en activeren. Zo hopen wij bewustwording te creëren en de urgentie van toekomstproef onderwijs zichtbaar te maken.

Toekomstproef Onderwijs Leerlab
Leerlabs Achtergrond