Toekomstproef onderwijs

Het onderwijs.. het lijkt een wereld waarin de tijd soms stilstaat. Hoezeer mensen ook verandering willen, het blijft een lastig onderwerp. Is het onderwijs nog wel op de juiste manier ingericht? Gaat de broodnodige verandering dan nu wel gebeuren? En hoe spelen we hierop in? 

Na 2 jaar gediscussieerd, bedacht, ontdekt, verkend en gelachen te hebben, zijn wij als leerlab tot een conclusie en tot concrete vervolgstap gekomen. Deze gaan impact maken in de organisatie en maatschappij. We bestuiven Curio met nieuwe technieken, onderwijsvormen en vernieuwde toekomstproof werkvormen. Dit doen we door twee projecten.

1. Toekomstproof experience



In de experience worden docenten in twee dagen meegenomen in de toekomst van het beroepsonderwijs.

Thema’s die aan bod komen zijn:
- Hoe kijken wij als onderwijseenheid naar de toekomst en wat zijn volgens ons de veranderingen?
- Zijn wij al toekomstproof ingesteld, of hebben wij nog een flinke stap te maken?
- Hoe gaan we die (vervolg)stap maken, wat is hier voor nodig?

Op deze manier willen wij een bijdrage leveren aan de veranderingen die er spelen binnen het onderwijs en de maatschappij. 

Binnen afzienbare tijd is deze experience life en zullen wij hierover meer delen. Tot die tijd, heb geduld. 

In onderstaande dynamische infographic krijgen jullie een eerste idee van de experience. Mocht je aan de hand hiervan al meer willen weten, mail ons dan op toekomstproef@curio.nl

2. Beroepsonderwijs 2050

 

Een ander eindproduct van het leerlab toekomstproef onderwijs is dat we eind schooljaar 2022 de Curio beroepsonderwijs 2050 dagen georganiseerd. 

 

Tijdens de bijeenkomsten hebben we de eerste stappen gezet om het beroepsonderwijs klaar te maken voor de toekomst. Verschillende stakeholders zoals docenten, Raad van Toezicht, Raad van Bestuur en het Strategisch collectief van Curio hebben zich hier over gebogen.

De uitkomst van deze bijeenkomsten is dat veranderingen die de toekomst vraagt beginnen bij het creëren van draagvlak bij docenten en onderwijseenheden. Door onderwijseenheden ruimte en tijd te geven om te ontdekken, te ervaren en uiteindelijk te ontwerpen zetten we de eerste stappen. De experience die ontwikkelt wordt sluit hier op aan. 

In onderstaande dynamische infographic zijn alle uitkomsten samengebracht en verduidelijkt. Door op de afbeelding te klikken met je muis krijg je extra informatie.

Toekomstproef Onderwijs Leerlab

Deelnemers toekomstproef onderwijs

Stefan Backx
Newman college
Coördinator bèta challenge programma
Inge Backx
Hogeschool Inholland
Onderwijsassistent en student
Daniëlle Bennenk
Curio VGG
Docent ondernemerschap en projectleider
Joris van den Broek
Curio de rotonde
Docent robotica, techniek en projectmedewerker Sterk techniek onderwijs
Maaike van Dort
MEC training
Eigenaar, trainer en coach
Sarah Evers
Kleinkunstig
Adviseur educatie
Joris van der Heijden
VR in school
Accountmanager
Femke Heijligers
Curio economie en ondernemen
Docent en stagecoördinator
Tim Hoefeijzers
Curio start
Docent en loopbaanbegeleider
Xander van Manen
Curio economie en ondernemen
Docent postproductie en camera
Fleur Matthee
Curio steenspil
Leerlableider en docent
Salva de Nooijer
Fontys Hogeschool
Pleuni Rozie
Vakdidacticus
Myrthe Simons
Curio zorg en welzijn
Docent verpleegkunde
Judith Tak
Curio steenspil
Docent