Student op zijn plek
Ongeveer 20 % van de startende mbo-studenten stopt of switcht binnen het eerste jaar met hun studie. De belangrijkste redenen zijn; gebrek aan motivatie en het maken van een verkeerde studiekeuze. Echt ervaring opdoen-ruiken, zien, proeven aan de studie en de omgeving van een school is doorslaggevender voor een succesvolle start. De groep die zich minder goed oriënteert moet snel na aanvang van de opleiding worden bevraagd over hun eerste ervaringen, en eventueel worden bijgestuurd. Denk aan vragen als “Voel ik me hier thuis? En “hoe gemotiveerd ben ik, nu ik het programma, de medestudenten en de docenten wat beter ken? Fontys ontwikkelde daartoe de Startthermometer, een instrument dat bijdraagt aan de reflectie van eerstejaarsstudenten na de start van hun studie.
Vanuit het leerlab hebben we het initiatief genomen om in samenwerking met Fontys een pilot te gaan draaien binnen Curio met de Startthermometer.
Door in de Startthermometer vragen te beantwoorden over o.a. tevredenheid over de studiekeuze, motivatie, het ‘thuis voelen’ op de opleiding en het studeren op het mbo, krijgen studenten direct een persoonlijke uitslag op deze onderdelen. De persoonlijke uitslag kan aanleiding zijn om op hun mentor af te stappen met een vraag, zorg of twijfel. Anderzijds biedt de Startthermometer de mentor de kans vroegtijdig te signaleren waar (extra) ondersteuning of begeleiding nodig is en welke studenten het eerst aandacht verdienen. We houden je op de hoogte!
Heb je een vraag? Stuur een e-mail naar startthermometer@curio.nl