Meten is weten. Curio doet daarom regelmatig onderzoek. Er is bijvoorbeeld het medewerkersonderzoek of het stakeholdersonderzoek. Of de JOB-enquête. Dat is een onderzoek dat de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) uitzet onder alle mbo studenten in Nederland. De studenten mogen daarbij hun opleiding beoordelen. Ieder onderzoek levert een verbeterplan op. De onderzoeken worden steeds herhaald. Dat helpt bij het doorvoeren van verbeterplannen. 

In 2021 was er het onderzoek waarbij schoolverlaters werd gevraagd naar hun ervaring met Curio. En de bijna-schoolverlaters kregen een leuke verrassing en zelfs sollicitatietraining: 

Bijzonder studentenproject als succeswens eindexamens
Sollicitatietraining aan derdejaars leerlingen van Curio prinsentuin van cooth

Foto Mbo Vgg Blok 3

Vmbo schoolverlatersonderzoek

De kinderen die hun diploma haalden op een van onze vmbo scholen konden een vragenlijst invullen. Samen gaven ze Curio een 7,4 als gemiddeld rapportcijfer. Dat is hetzelfde cijfer als in 2018. 

De leerlingen zijn tevreden over:  

  • hun mentor
  • de begeleiding bij huiswerk maken en leren
  • de organisatie

Ze vinden dat hun leraren goed les geven.
Als ze opnieuw voor een vmbo school moesten kiezen, kozen ze dezelfde school.
Ze krijgen voldoende begeleiding bij de keuze voor een vervolgopleiding. 
Ze zijn tevreden over de hulp bij de overstap naar hun vervolgopleiding. 

Mbo alumni-onderzoek

Studenten die hun mbo-diploma behalen, noemen we 'alumni'. In 2021 organiseerde de MBO Raad de landelijke alumni-monitor. Die meet de tevredenheid van afgestudeerde mbo-studenten. Ook de studenten van Curio deden mee. Samen gaven ze Curio een 6,6 als gemiddeld rapportcijfer. 

De Curio-studenten:  

  • vinden hun stages nuttig
  • kijken positief terug op hun opleiding
  • vinden de samenwerking tijdens de opleiding positief

Ze geven een lager cijfer aan:

  • het onderhouden van hun gezondheid
  • het leven in een democratie
  • hoe je het best kunt leren

Wil je je verdiepen in het uitgebreide jaarverslag 2021?

2021