Onderwijsvisie

Begin 2021 stelden wij onze onderwijsvisie vast. Die beschrijft hoe wij ons onderwijs inrichten voor leerlingen en studenten. Zodat zij hun leven lang kunnen groeien. Wij geven ons onderwijs vorm, samen met bedrijven en regionale instellingen. Hun toekomstige medewerkers zijn klaar voor hun toekomst.

De coronapandemie belemmerde ons soms in onze ambities. De coronapandemie zorgde er óók voor dat wij grote stappen maakten in het ontwikkelen van digitaal onderwijs. Daar gaan we nog lang profijt van hebben.

Publieksjaarverslag Curio 2020 06
Onderwijsvisie Curio

Naar school? Of thuis aan het werk?

De coronapandemie had veel invloed op ons onderwijs. Regelmatig werd onderwijs op afstand verzorgd. Digitaal dus. Onderwijs tijdens de coronapandemie was hard werken. Dat hebben onze leerlingen, studenten en medewerkers zeker gedaan! Eerlijk is eerlijk: afstandsleren kan het praktische onderwijs nooit volledig vervangen.

Geleerd van de coronapandemie in 2020

In 2021 waren we beter ingesteld op de gevolgen voor ons onderwijs. We hebben geleerd van de ervaringen in 2020. Doordat de overheid de scholen sloot, liep een aantal leerlingen en studenten toch vertraging op in hun opleiding.

Afstandsonderwijs gaat steeds beter

In 2020 moest het onderwijs vanwege de coronapandemie ineens digitaal. Inmiddels hebben onze docenten veel ervaring met digitaal onderwijs. Dat blijkt een goede aanvulling op het onderwijs op school of in de praktijk.
Bij Curio noemen we dat 'blended leren'. Dat betekent dat sommige vakken, lessen of lesvormen digitaal zijn. Niet vanwege corona, maar omdat het goed werkt.
Daarom zeggen we bij Curio: digitaal onderwijs blijft, waar het kan en waar het goed werkt.

Extra aandacht kwetsbare jongeren

De coronamaatregelen hadden veel invloed op jongeren. Ook onze leerlingen en studenten hadden er last van dat ze elkaar niet konden treffen op school. Bij het schoolmaatschappelijk werk kwamen ook meer vragen binnen.

Natuurlijk verdienen onze jongeren goede begeleiding en zorg. Daarom gaat Curio zorg en begeleiding anders inrichten: zorg wordt per locatie school verleend, maar op een Curio-brede wijze. Zo krijgen alle leerlingen en studenten die hulp nodig hebben, gelijke toegang tot de kennis die we in huis hebben.

Foto Vmbo Blok 1

Nationaal Programma Onderwijs

Tijdens de coronapandemie hadden veel jongeren in Nederland vertraging in hun opleiding. De minister van onderwijs gaf daarom extra geld aan alle scholen. Dit geld werd gebruikt om achterstanden bij leerlingen en studenten te bestrijden. Ook Curio kreeg geld.

Wat deed Curio om leerlingen en studenten met een achterstand te helpen?

• Veel stagebedrijven waren tijdens de coronapandemie dicht. En in de zorg hadden werkbegeleiders het té druk om studenten te begeleiden. Veel studenten konden daarom niet op stage.
    Opleidingen organiseerden daarom praktijkopdrachten op school of een alternatieve locatie. Of ze haalden machines naar school, zodat studenten daar op school mee konden oefenen. Zo deden leerlingen en studenten toch praktijkervaring op.
  • Veel leerlingen en studenten misten het onderlinge contact. Binnen de mogelijkheden werd daarom veel georganiseerd. Bijvoorbeeld een introductie voor startende leerlingen en studenten. Of een activiteit om klasgenoten weer eens te zien.
  • Er is extra personeel ingezet. Bijvoorbeeld voor extra studiebegeleiding of huiswerklessen. En om kleinere klassen te kunnen maken, zodat meer aandacht per student mogelijk werd. Er werd ook extra les gegeven in Nederlands en rekenen.

Leren op afstand is geen vervanging van praktisch onderwijs. Daarom organiseerde Curio veel andere activiteiten om leerlingen en studenten bij de les te houden.

Hoe werken Curio en bedrijven samen?

De coronapandemie was een uitdaging voor veel bedrijven. Sommige organisaties kwamen gekwalificeerd personeel tekort, denk maar aan de GGD, of de logistiek. Andere bedrijven hadden geen werk meer voor hun medewerkers en wilden hen scholing aanbieden.

Curio is de regionale partner van bedrijven bij personeelsvraagstukken. Wat mooi is het dan als je elkaar kunt helpen in barre tijden.

Dat werkt ook andersom. Curio is onderdeel van de Regionale Beroepsagenda. Bedrijven en instellingen dachten met ons mee om onze leerlingen en studenten tóch een praktische stage aan te bieden.

Zo hielpen we elkaar ook:

Wil je je verdiepen in het uitgebreide jaarverslag 2021?