Buiten ervaren
Leren in de praktijk door ervaren, verhoogt leerrendement en motivatie. Dit project verbindt student en werkveld. We leiden samen op.
Onze anderstalige niveau 1 studenten hebben te weinig kennis van het werkveld om een goede keuze te maken. Omdat zij doorgaans maar kort studeren is deze keuze van groot belang voor hun verdere loopbaan. Door een betere overweging hopen we op groter succes in de BPV binnen fase 3.
Aansluitend bij de kernwaarden van Curio: een lesprogramma waarbij de student zich bewust wordt van een keuze. Je biedt ervaringen aan en creëert op deze manier nieuwsgierigheid naar andere profielen. Studenten leren waar hun drive vandaan komt en welke kwaliteiten nodig zijn voor bepaald werk. Er wordt actief geleerd in een realistische leeromgeving. Een verrijking voor studenten!
Deze vorm van onderwijs sluit aan bij de loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers, waar LOB op gebaseerd is. We moedigen studenten aan om ook buiten hun comfortzone te kijken wat de wereld te bieden heeft. Alle onderwerpen komen gaandeweg aan bod: kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, loopbaansturing, werkexploratie en netwerken.
Studenten krijgen begeleiding gedurende hun eerste ervaring op de arbeidsmarkt. Deze nabijheid zien we als heel belangrijk bij de start van de Entree-opleiding. Tegelijkertijd is er voor de opleiding de kans om het verhaal van onze studenten te vertellen aan de buitenwereld en de bedrijven te leren hoe zij om kunnen gaan met anderstalige studenten. Als docent ondertitel je beide werelden. Het is win-win.
Dit alles doen we door in het rooster LOB en BPV één ochtend achter elkaar te roosteren, de stage uit te stellen en samen met student én docent het werkveld te ontdekken. We hebben een lessenreeks ontwikkeld die inzoomt op de profielen en gaan de profielen buiten ontdekken. Deze bezoeken bereiden we voor en evalueren ze achteraf.
Buiten ervaren is een initiatief van pioniers Mirjam Leenards-Veelwaard (docent start, Curio entree) en Charlotte Leijs (docent start, Curio entree).